Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Finanse > Wpadka Biedronki. W ten sposób klienci są wprowadzani w błąd
Dawid Szczurek
Dawid Szczurek 27.05.2023 13:46

Wpadka Biedronki. W ten sposób klienci są wprowadzani w błąd

Biedronka
Iberion

Popularne sklepy sięgają po różne nieczyste zagrywki w stosunku do klientów. Coraz częściej stosowany jest tzw. downsizing, polegający na celowym zmniejszaniu wag lub ilości produktów w opakowaniu. Biedronka pokusiła się jednak o inne rozwiązanie. Cena popularnego artykułu przedstawiona jako promocyjna, w rzeczywistości okazała się wcale nią nie być. Nieuczciwe działanie popularnej sieci wykryte zostało dzięki dyrektywie omnibus.

Biedronka wprowadza w błąd klientów

Opisywany przypadek dotyczy najnowszej oferty Biedronki, a konkretnie ryżu białego, długoziarnistego Supreme 4x150g. Popularna sieć oferuje klientom produkt w cenie 2,99 zł, a więc rzekomo o 21% taniej.

Zgodnie z dyrektywą omnibus poniżej grafiki widnieje jednak dopisek dotyczący najniższej ceny artykułu z 30 dni przed obniżką. Jak się okazuje, wynosiła ona dokładnie tyle samo - 2,99 zł. Promocja wynosi więc całe 0%…

Rzekoma promocja ryżu w Biedronce, fot. biedronka.pl (zrzut ekranu)
Rzekoma promocja ryżu w Biedronce, fot. biedronka.pl (zrzut ekranu)
Polak mieszkał obok Tiny Turner. Ujawnił, jaką była sąsiadką

Na czym polega dyrektywa omnibus?

Ustawa wprowadzająca do polskiego porządku prawnego dyrektywę omnibus zaczęła obowiązywać od początku 2023 roku. Dyrektywa ma chronić prawa konsumentów, a dla przedsiębiorców jest równoznaczna z ograniczeniami i obowiązkami. Przyniosła ona wiele zmian, m.in. w zakresie obowiązków informacyjnych, organizacji i reklamowania wyprzedaży, czy też posługiwania się opiniami o produktach.

Transparentność rzekomych "promocji"

Dyrektywa omnibus oznacza dla sklepów koniec z manipulowaniem cenami przy promocjach. Popularne sieci nie będą mogły też swobodnie stosować pozornych obniżek, które polegają na zmniejszeniu ceny wcześniej odpowiednio podniesionej. Nowe przepisy wprowadzają kluczowe zmiany w kontekście uwidaczniania cen w przypadku zastosowania obniżek. 

W każdym przypadku obok informacji o obniżonej cenie musi zostać również przedstawiona informacja o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli dany towar lub usługa zostały wprowadzone do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, konieczne będzie podanie informacji o ich najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia startu sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Źródło: biedronka.pl/business.trustedshops.pl