Policja zapowiada kontrole. Wielu kierowców będzie mieć problem. Posypią się surowe kary
Oświetlenie samochodowe jest kluczowym elementem bezpieczeństwa na drogach, a jego nieprawidłowe działanie stanowi poważne zagrożenie zarówno dla kierowców, jak i innych uczestników ruchu. Z najnowszych danych wynika, że aż 98% kierowców doświadczyło oślepienia przez inne pojazdy, co wskazuje na narastający problem związany z niewłaściwym oświetleniem.
Oślepianie na drogach to prawdziwa plaga
Według badań Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), aż 98% kierowców doświadcza oślepiania przez inne pojazdy. Oślepienie, czyli chwilowa utrata widoczności spowodowana przez zbyt intensywne lub źle ustawione światła innych pojazdów, staje się coraz poważniejszym problemem. Jedną z głównych przyczyn są zamienniki żarówek, które nie spełniają norm homologacyjnych. Problem ten dotyczy zarówno starszych samochodów, jak i nowszych modeli, które mimo zgodności z przepisami, mają często zbyt słabe oświetlenie.
Oprócz tego ITS szacuje, że nawet 80% samochodów na polskich drogach ma źle ustawione światła. Zbyt wysokie ustawienie reflektorów prowadzi do oślepiania innych kierowców, podczas gdy zbyt niskie zmniejsza zasięg widzenia, co zagraża bezpieczeństwu. Z kolei aż 40% kierowców uznaje oświetlenie w swoich pojazdach za zbyt słabe, co zmusza niektórych do montowania nielegalnych zamienników LED.
Witold Jurasz: Ukraina nie odzyska wszystkich okupowanych terenówNowe samochody również mają problemy z oświetleniem
Wbrew powszechnej opinii, problemy z oświetleniem nie dotyczą wyłącznie starszych samochodów ze słabymi światłami. Nawet w nowych pojazdach może się okazać, że reflektory zapewniają oświetlenie na minimalnym poziomie zgodnym z przepisami, co nie zawsze jest wystarczające w trudnych warunkach. W przypadku niektórych modeli, szczególnie pojazdów ciężarowych i autobusów, zasięg świateł mijania może wynosić zaledwie 20 metrów, co znacząco ogranicza widoczność na drodze.
Nic dziwnego, że kierowcy, chcąc poprawić swoje bezpieczeństwo, często sięgają po nielegalne zamienniki LED, zwane retrofitami, które montowane są zamiast tradycyjnych żarówek halogenowych. Choć mogą one poprawiać widoczność, ich montaż w reflektorach zaprojektowanych do żarówek halogenowych jest nielegalny i prowadzi do oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.
Nielegalne retrofity LED: Co mówią przepisy?
Montaż retrofitów LED w reflektorach przeznaczonych do tradycyjnych żarówek halogenowych jest w Polsce nielegalny. Zgodnie z przepisami, reflektory muszą być wyposażone w źródła światła, z którymi uzyskały homologację. Oznacza to, że zamiana halogenów na LED-y w nieprzystosowanych do tego reflektorach jest niezgodna z prawem.
Problem z nielegalnymi zamiennikami, takimi jak retrofity LED, dotyczy także zamienników ksenonowych, które są nieprzystosowane do reflektorów zaprojektowanych do pracy z żarówkami halogenowymi. Eksperci podkreślają, że różnice w konstrukcji i parametrach tych źródeł światła sprawiają, że ich użycie jest niebezpieczne i niezgodne z przepisami.
W odpowiedzi na rosnący problem związany z nieprawidłowym oświetleniem, policja zapowiedziała intensywną akcję kontroli stanu technicznego świateł, która potrwa do końca 2024 roku. Akcja "Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo" ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy widoczność jest znacznie ograniczona, a wcześnie zapadający zmrok sprawia, że kierowcy częściej muszą polegać na światłach.
Policjanci będą sprawdzać m.in. stan techniczny reflektorów, poprawność działania żarówek oraz ich ustawienie. W przypadku wykrycia poważnych uszkodzeń lub nieprawidłowości, kierowcy grozi mandat nawet do 3000 zł, a w niektórych przypadkach zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Odzyskanie dokumentów będzie możliwe dopiero po usunięciu usterki i przejściu pozytywnego badania technicznego.
Kary za naruszenie przepisów dotyczących oświetlenia są surowe i mogą znacznie wpłynąć na portfel kierowców. Oto niektóre z najważniejszych wykroczeń i mandatów obowiązujących w 2024 roku:
- Jazda pojazdem niesprawnym technicznie: mandat od 20 zł do 3000 zł.
- Jazda bez świateł od zmierzchu do świtu: mandat 300 zł i 6 punktów karnych.
- Jazda bez świateł od świtu do zmierzchu: mandat 100 zł i 2 punkty karne.
- Korzystanie ze świateł drogowych niezgodnie z przepisami (np. "mruganie" długimi światłami): mandat 200 zł i 4 punkty karne.
- Jazda bez świateł w tunelu: mandat 200 zł i 6 punktów karnych.
- Nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych: mandat 100 zł i 2 punkty karne.
Kierowcy mogą zapisać się na darmowe kontrole oświetlenia
W ramach akcji poprawy bezpieczeństwa na drogach, kierowcy mogą skorzystać z darmowych kontroli oświetlenia na wybranych stacjach diagnostycznych w całej Polsce. Kontrole odbędą się w następujących terminach:
- 26 października 2024 roku
- 16 listopada 2024 roku
- 23 listopada 2024 roku
- 7 grudnia 2024 roku
Podczas tych dni diagności sprawdzą stan lamp, poprawność działania żarówek oraz ustawienie reflektorów, co pozwoli kierowcom uniknąć problemów podczas kontroli drogowej.