Zacznie się już 2 maja. Podwyżka dotknie wszystkich
Od początku kwietnia ponownie obowiązuje 5 proc. stawka podatku VAT na podstawowe produkty żywnościowe. Największe sieci handlowe zapowiedziały wówczas nieoficjalne “mrożenie” cen. Taka sytuacja miała trwać do 30 kwietnia. Czy wraz z początkiem maja czekają nas podwyżki cen żywności?
1-go kwietnia wróciła 5 proc. stawka podatku VAT na produkty żywnościowe
Z końcem marca przestało obowiązywać rozporządzenie, które zapewniało zerową stawkę podatku VAT na produkty żywnościowe. Obniżony VAT obowiązywał od 1 lutego 2022 roku i miał amortyzować skutki wysokiej inflacji.
Nowy rząd zapowiadał, że nie przedłuży czasu jego obowiązywania. Tym samym od 1 kwietnia ponownie płacimy 5 proc. VAT na żywność.
Nowy zakaz dla wszystkich Polaków. Ustawa już gotowaNajwiększe sieci handlowe nie podniosły cen, mimo powrotu wyżej stawki VAT
Wydawało się, że powrót do wcześniej obowiązującej 5 proc. stawki podatku VAT, nieuchronnie skutkować będzie podwyżką cen takich produktów, jak pieczywo, masło, olej, mięso i ziemniaki. Okazało się jednak inaczej.
Bierzemy to na siebie — ogłosiła wówczas sieć Aldi, deklarując tym samym, że mimo decyzji rządu nie zmieni cen najważniejszych produktów.
W ślad za niemiecką siecią marketów poszły również inne, jak Kaufland i Lidl. Do konkurencji dołączyła także Biedronka. Akcja nieoficjalnego “mrożenia” cen miała trwać do 30 kwietnia. Czy to oznacza, że najbliższy wtorek to ostatni moment na tańsze zakupy?
W maju czekają nas wyższe ceny?
Dziennikarze "Faktu" zapytali o to u źródła. Największe sieci nie pozostawiły ich bez odpowiedzi.
Priorytetem działalności sieci Biedronka jest oferowanie klientom najwyższej jakości produktów w możliwie jak najniższych cenach, dodatkowo każdego dnia proponujemy ponad 900 promocji — odpowiedziała Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. Komunikacji Korporacyjnej w sieci Biedronka.
Jak widać oprócz standardowych zapewnień o najniższych cenach i najwyższej jakości, nie ma słowa o kontynuowaniu kwietniowego “mrożenia” cen.
O planowanych promocjach, w tym dotyczących zmian podatku VAT, będzie decydować szereg czynników, w tym sytuacja na rynku - odpowiedział równie wymijająco Kaufland
Podobną odpowiedź przesłała sieć Aldi. Czy zatem wraz z początkiem maja czekają nas wyższe ceny? Prawdopodobnie tak, choć jednoznacznej odpowiedzi jak na razie jednak nie ma.
Źródło: Fakt/Money.pl