Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Społeczeństwo > Podszywają się pod Marka Czyża z "19.30". Widzowie aż oniemieli, gdy to zobaczyli
Laura  Młodochowska
Laura Młodochowska 14.01.2024 15:24

Podszywają się pod Marka Czyża z "19.30". Widzowie aż oniemieli, gdy to zobaczyli

marzek czyż tvp
screen wideo tvp1

Wizerunek TVP, programu 19:30 i samego prowadzącego został wykorzystany przez oszustów do promowania niebezpiecznej aplikacji do hazardu. Stworzono wideo, na którym podszyto się pod Marka Czyża, a także bank PKO BP. Deepfake z wykorzystaniem sztucznej inteligencji zachęca do korzystania z aplikacji do hazardu.

To kolejny skandal z użyciem deepfake dotykający znanych polskich twarzy

Niedawno w wątpliwym moralnie celu wykorzystano wizerunek prezydenta Polski. Na nagraniu deepfake opublikowanym na platformie YouTube „Andrzej Duda” obiecywał 4 tys. zł dla każdego Polaka. Mimo, iż synchronizacja dźwięku większości zapewniła widzów o oszustwie, wielu mogło uwierzyć z dzieło sztucznej inteligencji. Od czasu incydentu z wykorzystaniem wizerunku Baracka Obamy mówi się, że technologia deep fake stanowi poważne zagrożenie chociażby ze względu na manipulowanie opinią publiczną.

Znaleziono ciało 60-latki. Wcześniej powiedziała mężowi, że leży w śniegu ze złamaną nogą

Deepfake z Markiem Czyżem i TVP w reklamie niebezpiecznej aplikacji

Wizerunek kolejnej znanej osoby, stworzony za pomocą deepfake, został ponownie wykorzystany w celu reklamowania aplikacji do hazardu. Tym razem padło na Marka Czyża, a także całą stacje TVP i program 19:30. Bezprawnie wykorzystano logo stacji oraz programu, po czym do filmu wykorzystano twarz Marka Czyża z podłożonymi przez sztuczną inteligencje słowami. W wygenerowanym przez AI filmie prezenter opowiada o kobiecie z Warszawy, która została milionerką z użyciem specjalnej aplikacji.

Deepfake to poważne zagrożenie

Materiał został rozrzucony po serwisach społecznościowych w celu promowania niebezpiecznej aplikacji hazardowej. W fałszywej „reklamie” wykorzystano także wizerunek banku PKO BP oraz znanego amerykańskiego youtubera o pseudonimie Mr Beast. Nagranie brutalnie ujawnia, że sztuczna inteligencja pozwala na tworzenie coraz wiarygodniejszych materiałów deepfake, przez co stwarzają coraz poważniejsze zagrożenie. Reklama zdaje się być usunięta z mediów społecznościowych, natomiast niezaprzeczalnie mogła ona doprowadzić do skorzystania niektórych rodaków z niebezpiecznej aplikacji. Poniżej screen reklamy, którą można było zobaczyć na wielu stronach. 

Źródło: Interia.pl, Gazeta.pl

Tagi: oszustwo