Nowa opłata w sklepach, dotknie wszystkich klientów. Wiemy, ile będzie wynosić
Wielkimi krokami zbliża się mała rewolucja w sklepach. 1 stycznia 2025 r. zostanie w Polsce wdrożony system kaucyjny, polegający na doliczaniu dodatkowej opłaty do poszczególnych produktów. Niektóre sieci już testują nowe rozwiązanie.
System kaucyjny w polskich sklepach
Już za kilka miesięcy, 1 stycznia 2025 r. w polskich sklepach pojawi się dodatkowa oplata za kupno niektórych produktów. Chodzi o tzw. system kaucyjny. Co prawda, jest on dobrze znany klientom, którzy kupują piwo w szklanych butelkach i na dobrą sprawę nowy system będzie działał na podobnych zasadach.
Dodatkową opłatą obłożone zostaną jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych do trzech litrów pojemności, metalowe puszki o pojemności do 1 litra oraz opakowania szklane na napoje wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.
Od lat nie płacił abonamentu RTV. Kwota kary po kontroli zwala z nógLidl i Biedronka już testują nowy system
W odróżnieniu od kaucji za szklane butelki po piwie, zwrot kaucji nie będzie odbywał się bezpośrednio w sklepie, a w specjalnie do tego przeznaczonych butelkomatach, czyli urządzeniach, do których klienci będą mogli wrzucić zużyte puszki i butelki. W zamian za to otrzymają rabat na zakupy.
Co ważne zwrotu dokonać będzie można w każdym tego typu butelkomacie, nie będzie potrzebny także paragon. Urządzenia pojawią się we wszystkich sklepach wielkopowierzchniowych, czyli takich, których powierzchnia przekracza 200 metrów kwadratowych. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w niektórych sklepach sieci Lidl i Biedronka.
O jakich pieniądzach mowa?
Sklepy będą doliczać opłatę za każde kupione opakowanie. Za jednorazową butelkę z tworzywa sztucznego do pojemności 3 litrów zapłacimy 50 gr. Wielorazowa szklana butelka o pojemności do 1,5 litra to już 1 zł kaucji, zaś puszka do 1 litra - 50 gr.
Kupując więc sześciopak wody mineralnej, zapłacimy kaucję w wysokości 3 zł. Przedsiębiorstwa, które wypuszczają na rynek opakowania objęte tym systemem, będą musiały odzyskać 77 proc. z nich już w 2025 r., Trzy lata później ma to już być aż 90 proc. opakowań.