Przyjęto projekt, który uregulował status prawny hulajnóg elektrycznych. Ważne zmiany w ruchu drogowym
Podczas zaplanowanego na 26 stycznia posiedzenia rządu, przyjęto projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. W myśl nowych przepisów uregulowane zostały prawne statusy między innymi hulajnóg elektrycznych, czy deskorolek. Co czeka użytkowników tych pojazdów?
Nowe przepisy
Dotychczas hulajnogi elektryczne posiadały nieuregulowany status, a zajmowanie się wykroczeniami popełnianymi przez hulajnogistów było problematyczne. Rząd postanowił zająć się tą sprawą i przygotował projekt nowelizacji ustawy.
Nowelizacja zakłada między innymi obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym przez kierujących hulajnogami i deskorolkami, jeżeli kierujący poruszają się po infrastrukturze dla pieszych, np. po chodniku. Ponadto poruszanie się po chodniku – jak sprecyzowano – możliwe będzie wyłącznie w kierunku równoległym do jego krawędzi. Nie wiadomo co w sytuacji, gdy kierujący będzie potrzebował skręcić, by np. zaparkować hulajnogę.
Jeżeli hulajnogiści będą chcieli skorzystać z jezdni, będą mogli to zrobić wyłącznie na drogach, na których maksymalna dopuszczona prędkość wynosi 30 km/h.
– Kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h – zaznaczono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Zgodnie z oczekiwaniami ekspertów od ruchu drogowego, nowelizacja zakazuje prowadzenia hulajnóg oraz Urządzeń Transportu Osobistego (UTO – np. deskorolki elektryczne) pod wpływem alkoholu. Ponadto zakazane zostanie przewożenie na hulajnogach zwierząt, czy innych osób. Nowe przepisy zabraniają również holowania lub ciągnięcia innych pojazdów.
Uwaga! Będą mandaty
Nowelizacja zakłada nowe mandaty dla osób korzystających z UTO i hulajnóg elektrycznych. Za jakie przewinienia będzie można otrzymać mandat?
Okazuje się, że łamiący ustanowione w noweli zapisy będą musieli liczyć się z dość znaczącym uszczupleniem portfela. I tak: za korzystanie z telefonu podczas jazdy, ukarani zostać możemy mandatem w wysokości 200 zł; za prowadzenie UTO lub hulajnogi pod wpływem alkoholu liczyć trzeba się z karą w wysokości od 300 do 500 złotych; dodatkowo bardzo wysokie mandaty – do 350 zł – przewidziano dla osób, które nie ustąpią pierwszeństwa pieszym na zebrze. Naruszenie warunków postoju lub zatrzymania na chodniku będzie kosztowało 100 zł.
Nowe przepisy wyraźnie wskazują, że UTO i hulajnogi elektryczne powinny poruszać się po drogach rowerowych i ścieżkach wyznaczonych dla cyklistów. W sytuacji, gdy takiej ścieżki nie ma, a na jezdni wprowadzono ograniczenie prędkości większe niż 30 km/h, hulajnogista będzie mógł skorzystać z chodnika, jednak zachowując prędkość zbliżoną do ruchu pieszych. Kierujący hulajnogą lub UTO podczas jazdy po chodniku zachować musi szczególną ostrożność, nie utrudniać ruchu pieszym, a także ustępować im pierwszeństwa.
Na hulajnogę z prawem jazdy?
Zgodnie z zapisami zawartymi w nowelizacji, osoby w wieku od 10 do 18 lat na hulajnogę elektryczną wsiąść będą mogły tylko w przypadku posiadania karty rowerowej lub prawa jazy kategorii AM, A1, B1 lub T. Przepisy są znacznie bardziej restrykcyjne wobec osób poniżej 10. Roku życia. Hulajnogami elektrycznymi i UTO osobom poniżej 10 lat kierować będzie wolno wyłącznie pod opieką osoby dorosłej i wyłącznie w strefie zamieszkania – a więc nawet pod opieką dorosłego, jazda po drogach publicznych nie wchodzi w grę.
Pełnoletni – w myśl zapisów – będą mogli skorzystać z hulajnóg elektrycznych bez tych uprawnień.
Parkowanie hulajnogi elektrycznej ma się odbywać jak najbliżej krawędzi chodnika, możliwie jak najdalej od jezdni. Hulajnogi elektryczne parkowane mają być równolegle do krawężnika, w sposób taki, by piesi mieli do swojej dyspozycji co najmniej 1,5 m chodnika. Niewłaściwie zaparkowana hulajnoga może zostać usunięta z przestrzeni na koszt właściciela – ostateczną decyzję o „odholowaniu” hulajnogi ma podejmować prowadzący interwencję policjant lub strażnik miejski.
Stawka za usunięcie hulajnogi ma wynieść – tak jak w przypadku rowerów i motorowerów – 118 zł za odholowanie i 22 zł za każdą dobę przechowywania. Ponadto za niewłaściwe parkowanie przewidziano mandat w wysokości 100 złotych.
Artykuły polecane przez redakcję portalu Goniec.pl: