Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Wiadomości > Lidl reaguje na spór TV Republika z Owsiakiem, wszystko tuż po finale WOŚP. Mówi o tym cała Polska
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 29.01.2025 08:26

Lidl reaguje na spór TV Republika z Owsiakiem, wszystko tuż po finale WOŚP. Mówi o tym cała Polska

Jurek Owsiak, TV Republika
Fot. KAPIF

Nie milkną kontrowersje wokół 33. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tym razem spór dotyczy relacji między WOŚP a Telewizją Republika, a w sprawę zaangażował się niemiecki gigant. Czy interwencja przyniesie zamierzony skutek?

Jurek Owsiak i TV Republika na wojennej ścieżce

Konflikt pomiędzy Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy a TV Republika budzi duże zainteresowanie zarówno wśród mediów, jak i opinii publicznej. Przypomnijmy, Jerzy Owsiak poinformował, że Telewizja Republika miała odmówić emisji spotu reklamowego jednej z firm wspierających Orkiestrę. Według Owsiaka decyzja ta miała wynikać z linii programowej stacji, którą określił mianem "antyonkologicznej, antyhematologicznej, antyludzkiej momentami".

Telewizja Republika zdecydowanie zaprzeczyła oskarżeniom Jerzego Owsiaka. W opublikowanym oświadczeniu stacja podkreśliła, że "Telewizja Republika SA NIE ODMÓWIŁA wyemitowania żadnej reklamy zawierającej logo WOŚP, wizerunek Jerzego Owsiaka lub inne informacje oraz znaki graficzne związane z Orkiestrą". 

Dodatkowo zaznaczono, że na antenie gościli przedstawiciele fundacji, a reklamy związane z WOŚP były emitowane. Stacja zażądała od Jerzego Owsiaka publicznych przeprosin, w których miałby on przyznać, że jego zarzuty były nieprawdziwe.

Jurek Owsiak
Fot. KAPIF
"Ślub od pierwszego wejrzenia". Widzowie nie mogą w to uwierzyć, Piotr pokazał wymowne zdjęcia Małgorzata Socha w końcu się przyznała. Chodzi o jej trójkę dzieci, fani mogli się domyślać

Telewizja Republika odpowiada i zapowiada kroki prawne

W przypadku braku przeprosin Telewizja Republika zapowiedziała podjęcie kroków prawnych. Stacja planuje wystąpić przeciwko Owsiakowi z pozwem o ochronę dóbr osobistych oraz prywatnym aktem oskarżenia z art. 212 Kodeksu karnego dotyczącego zniesławienia. Dodatkowo zapowiedziano żądanie rekompensaty finansowej za utracone korzyści.

Sprawa konfliktu WOŚP z Telewizją Republika ma szerszy kontekst. Na zlecenie fundacji Basta powstał raport Instytutu Monitorowania Mediów, który przeanalizował sposób przedstawiania Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w programach TV Republika i wPolsce24. 

Według raportu w dniach 1-12 stycznia 2024 r. na antenie tych stacji wyemitowano 218 materiałów dotyczących WOŚP i Jerzego Owsiaka, z czego 89 proc. miało charakter negatywny. Krytyczne przekazy podważały transparentność fundacji i koncentrowały się na personalnych atakach na jej lidera.

Ostrą krytykę Telewizji Republika wygłosił sam Owsiak, który wprost oskarżył stację o inspirowanie mowy nienawiści.

Groźby, że ktoś chce mi odstrzelić głowę, były zainspirowane tą telewizją - powiedział prezes WOŚP.

Jurek Owsiak
Fot. KAPIF

Nieoczekiwana reakcja na ultimatum Jurka Owsiaka. Lidl zabrał głos

Podczas konferencji prasowej podsumowującej 33. finał WOŚP Jerzy Owsiak jasno określił swoje stanowisko wobec Telewizji Republika.

Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami - oświadczył szef WOŚP.

Dodał, że ultimatum dotyczy przyszłych pakietów reklamowych, a nie już wykupionych kampanii. Do sprawy odniosła się sieć Lidl Polska, która w oficjalnym komunikacie podkreśliła, że kieruje się zasadami "szacunku, empatii i wrażliwości na drugiego człowieka, niezależnie od wyznawanych poglądów politycznych, płci, narodowości czy wyznania".

Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska, w rozmowie z PAP zaznaczyła, że sieć stara się dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów i dlatego reklamuje się w różnych mediach.

W przytoczonej telewizji mamy wykupione świadczenia do marca. W tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska w ubiegłym i bieżącym roku - poinformowała.

Jednocześnie zapowiedziała, że "w przypadku braku dojścia do porozumienia przez dwie strony tej dyskusji, nie przewiduje dalszych emisji spotów reklamowych w tej stacji".

Jurek Owsiak
Fot. KAPIF

33. finał WOŚP zakończony rekordową zbiórką

Pomimo trwającego sporu i kontrowersji wokół relacji WOŚP z Telewizją Republika, tegoroczny finał Orkiestry zakończył się ogromnym sukcesem. 120 tys. wolontariuszy w całym kraju zbierało środki na leczenie dzieci z chorobami onkologicznymi. Ostateczny wynik zbiórki zostanie ogłoszony za kilka tygodni, jednak już w dniu finału na koncie fundacji znajdowało się 178 mln 531 tys. 625 zł.

Nie wiadomo jeszcze, czy Telewizja Republika i WOŚP znajdą porozumienie, czy sprawa zakończy się w sądzie. Pewne jest natomiast, że konflikt między stronami tylko zaostrza podziały w polskim społeczeństwie.