Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Dzięki naszemu artykułowi Burger King wycofał kontrowersyjną kanapkę. Zagraniczne media reagują
Jan Kietliński
Jan Kietliński 19.11.2021 18:10

Dzięki naszemu artykułowi Burger King wycofał kontrowersyjną kanapkę. Zagraniczne media reagują

Nowa kampania promująca kanapkę sieci Burger King
Facebook: Burger King Polska (zdjęcie usunięte)

Dwa tygodnie temu sieć fast foodów Burger King wprowadziła do menu nową kanapkę. Wokół jej nazwy pojawiły się jednak kontrowersje, ponieważ budziła ogromne skojarzenia z jedną z największych katastrof humanitarnych w historii. Mowa o Wielkim Głodzie, który w latach 30 XX w. zabił miliony mieszkańców Ukrainy. Sieć wycofała kanapkę ze sprzedaży.

W ubiegłym tygodniu opublikowaliśmy artykuł, w którym poinformowaliśmy o kampanii reklamowej dla nowej kanapki sieci Burger King. Kanapka o nazwie Goudomor szybko została wycofana ze sprzedaży, na co wpływ miała nasza interwencja.

Nazwa kanapki wywołała oburzenie prezesa Związku Ukraińców w Polsce, Mirosława Skórki. Wielu osobom od razu skojarzyła się ona z tragedią, jaką był Gołodomor (czyt. Hołodomor) - Wielki Głód na Ukrainie. To bardzo niefortunny zbieg okoliczności.

Goudomor wycofany

Jak podaje portal Kresy.pl, po naszym doniesieniu, które zostało podane dalej przez pozostałe polskie strony informacyjne, Goudomor zniknął z oferty Burger Kinga. Sprawdziliśmy, czy to prawda.

Pierwotnie podaliśmy, że firma AmRest, która zarządza siecią Burger King nie udzieliła nam odpowiedzi na zarzut dotyczący nieprzyjemnego skojarzenia nazwy nowego burgera. Odpowiedzi w dalszym ciągu nie uzyskaliśmy, aczkolwiek kanapka zniknęła z internetowego menu restauracji.

Podobnie ma się sytuacja na Facebookowym portalu sieci, który publikował zdjęcia i grafiki kanapki. To właśnie tam pojawiały się komentarze Polaków, którym kanapka również skojarzyła się z Wielkim Głodem. Kilka dni później komentarze nie były już widoczne. Nie wiadomo, czy usunął je administrator, czy ich autorzy.

Prezes Związku Ukraińców w Polsce, Mirosław Skórka udzielił nam burzliwego wywiadu. Mężczyzna zarzucił Burger Kingowi brak wiedzy i empatii, ponieważ nawet bez kontekstu wielu osobom nazwa Goudomor skojarzyła się od razu z Gołodomorem.

- Nie wiem jak można nazwać produkt spożywczy nazwą, która bezpośrednio kojarzy się ze śmiercią z głodu. W trakcie Gołodomoru życie straciło od 3,5 do nawet 12 milionów osób - przekazał mężczyzna. 

Reakcja międzynarodowa

Nasz artykuł został podany dalej przez liczne media międzynarodowe. Wśród nich znalazła się jedna z największych rosyjskich gazet, Izvestia i ukraiński kanał Mash, Gazeta.ru, portal Esquire, czy ukraińskie medium TCH. 

Największa agencja informacyjna w Rosji, Ria Novosti również opisała przedstawioną przez nas historię.

Ukraińskie media określiły kampanię Burger Kinga "skandalem" i "aferą". Taka sytuacja może pokrzyżować plany Burger Kinga, który już od dłuższego czasu toczy rozmowy nad otwarciem swoich restauracji nad Dnieprem.

Mamy nadzieję, że kanapka wróci do menu Burger Kinga pod bardziej fortunną nazwą.