Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Finanse > UOKiK po skargach przyjrzało się Orange. Firma zobowiązana do wypłacenia rekompensaty
Agata Jaroszewska
Agata Jaroszewska 26.12.2021 11:56

UOKiK po skargach przyjrzało się Orange. Firma zobowiązana do wypłacenia rekompensaty

Orange będzie oddawał pieniądze swoim klientom, jest decyzja UOKiK
Pixabay.com/gosiak1980

Orange Polska będzie musiało oddać pieniądze swoim klientom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ogłosił, że firma ma obowiązek zrekompensować poniesione koszty. Jedno kliknięcie zwiększało otrzymywane co miesiąc rachunki.

Klienci Orange Polska są zadowoleni z decyzji podjętej przez UOKiK. Część osób zgłosiła, że operator dodawał do rachunków płatne usługi.

- Otrzymywaliśmy skargi od konsumentów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli za co zostały naliczone opłaty - przekazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. W jaki sposób klienci zgadzali się na płatne usługi? To właśnie sposób wyrażania zgody zaważył na decyzji o konieczności oddania pieniędzy przez Orange.

UOKiK kontrolowało Orange, potwierdzono nieprawidłowości

Część osób była zaskoczona większym niż zazwyczaj rachunkiem. - Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie, przez kliknięcie tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze - relacjonuje Tomasz Chróstny.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Po licznych skargach UOKiK przyjrzał się praktykom Orange i przyznał rację konsumentom. - Orange Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - czytamy w dokumencie.

Lista błędów wskazanych przez UOKiK nie jest krótka. Według urzędników Orange Polska złamało przepisy w następujących kwestiach:

  • naruszania obowiązku czytelnego oznaczania w powiadomieniach wysyłanych na telefony konsumentów przycisku służącego do złożenia zamówienia płatnych usług nietelekomunikacyjnych: „Gdzie jest Dziecko”, „Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza” oraz „Zabezpiecz PESEL” słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty'' lub innym równoważnym sformułowaniem,

  • nieprzekazywaniu konsumentom potwierdzenia warunków zawarcia umowy świadczenia płatnych usług nietelekomunikacyjnych: „Gdzie jest Dziecko”, „Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza”, „Zabezpiecz PESEL”,

  • nieprzekazywaniu konsumentom potwierdzenia warunków zawarcia umowy świadczenia usługi „Zamów z Orange” na trwałym nośniku,

  • udzielania niepełnych odpowiedzi na reklamacje konsumentów, którzy skorzystali z usługi „Zamów z Orange”, poprzez brak merytorycznego odniesienia się do zastrzeżeń konsumentów lub udzielanie niepełnej informacji o tej usłudze i okolicznościach jej świadczenia, co może utrudniać konsumentom prawidłowe korzystanie z tej usługi i dochodzenie roszczeń, a przez to może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Klienci Orange dostaną rekompensatę

Decyzja już zapadła. UOKiK wydał decyzję i zobowiązał Orange Polska do tego, by zrekompensowało swoim klientom straty. Niektóre kwoty doliczane do rachunku miały charakter miesięczny, tak było w przypadku opłaty 7,98 zł za dodatkową usługę.

Inne opłaty wskazane w skargach przez klientów Orange wynosiły już jednak 14,99 zł za każdy tydzień. Po czterech tygodniach miesiąca do rachunku doliczone mogło być aż 59,96 zł.

- Operator wypłaci rekompensatę - wyniesie ona podwójną wysokość ceny aktywowanej treści. Dotyczy to byłych i obecnych abonentów - przekazuje UOKiK. Ważny jest jednak fakt, iż konieczne jest złożenie do spółki formalnej reklamacji.

Dodatkowo Orange Polska zostało zobowiązane do tego, by nie stosować już flash SMS-ów, które naraziły klientów na nieplanowane wydatki i nieświadome aktywowanie płatnych usług.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Tagi: pieniądze