Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Praca > Jak prawidłowo kalkulować marżę, by nie dopłacić do interesu?
Artykuł Sponsorowany
Artykuł Sponsorowany 14.10.2025 14:55

Jak prawidłowo kalkulować marżę, by nie dopłacić do interesu?

Jak prawidłowo kalkulować marżę, by nie dopłacić do interesu?
Fot. Pexels

Każdy przedsiębiorca, który zajmuje się sprzedażą towarów, doskonale wie, jak duże znaczenie dla rentowności firmy ma ustalenie właściwej marży. Jeśli planujesz wprowadzić nowy produkt na rynek, ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Dowiedz się, czym jest marża, jak nie pomylić jej z narzutem i w jaki sposób ją kalkulować, by interes nie generował strat.

Co to jest marża?

Marża to różnica pomiędzy ceną, po której sprzedajesz dany towar, a kosztem jego nabycia albo wytworzenia. To właśnie na podstawie marży można w łatwy sposób ocenić, czy dany interes jest rentowny. 

Obawiasz się, że proces rekrutacji na nowe stanowiska w Twojej firmie rozciągnie się w czasie? Zwiększ szanse na jego przyspieszenie – zadbaj o to, by Twoje ogłoszenie o pracę pojawiło się na znanym portalu.

Jak odróżnić marżę od narzutu?

Marża i narzut często bywają mylone. Dzieje się tak dlatego, że w ujęciu kwotowym ich wartość jest identyczna. Najprostszym sposobem na rozróżnienie tych pojęć jest porównanie marży i narzutu wyrażonych procentowo. 

Załóżmy, że kupujesz lub wytwarzasz towar za 60 zł, a następnie sprzedajesz go za 100 zł. Twoja marża wynosi zatem 40 zł - tyle samo, co narzut. Pamiętaj jednak, że marża jest stosunkiem zysku do ceny sprzedaży, a narzut - do ceny zakupu. 

By obliczyć procent marży, zysk ze sprzedaży towaru należy podzielić przez jego cenę sprzedaży (40/100). Marża w tym przypadku wynosi zatem 40%. W celu obliczenia procentu narzutu zysk należy podzielić natomiast przez cenę zakupu (40/60). Narzut wynosi więc w zaokrągleniu 67%.

Jeżeli prowadzisz biznes, sprawdź porady dla firm i bądź na bieżąco!

Jak kalkulować marżę, by interes był opłacalny?

By nie dopłacać do interesu, musisz prawidłowo kalkulować marżę sprzedawanego towaru. W tym celu kieruj się trzema prostymi zasadami, które opisujemy poniżej.

Weź pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na koszt produktu

Ogromne znaczenie przy kalkulowaniu marży ma koszt danego towaru, należy go zatem precyzyjnie określić. Wbrew pozorom, jest to dość trudne. Tym bardziej, gdy nabywasz dany towar, zamiast go wytwarzać. Pamiętaj, że w takim przypadku Twoim kosztem jest nie tylko cena, po jakiej nabywasz towar.

Koszt powinien obejmować też inne czynniki, takie jak transport towaru do miejsca magazynowania, opłaty za magazynowanie, prowadzenie i obsługa sklepu czy działania marketingowe. 

Wszystkie te czynniki składają się na ostateczny koszt, który ponosi Twoja firma. Ustalenie marży jedynie na podstawie ceny, po jakiej nabywasz towar, może sprawić, że będziesz dopłacać do interesu.

Nie myl cen netto i brutto

Poważnym błędem, którego musisz się wystrzegać, jest mylenie cen netto z cenami brutto. Kalkulując marżę, musisz wziąć pod uwagę podatek VAT. By obliczyć wartość netto albo brutto ceny danego towaru, wykorzystaj kalkulator VAT brutto-netto

Wpisz kwotę z faktury, zaznacz, czy jest to wartość brutto, czy netto, a następnie wybierz stawkę VAT, która ma zastosowanie w danym przypadku: 23%, 8% lub 5%. Kliknij „oblicz”, a kalkulator automatycznie obliczy wartości: netto, brutto oraz VAT. 

Dostosuj marżę do sytuacji rynkowej

Jako przedsiębiorca musisz reagować na zmiany rynkowe i w odpowiedzi na nie przekalkulować marżę. Niższa marża ma sens np. w przypadku wprowadzania produktu na rynek albo likwidacji magazynu. 

W sytuacji, gdy Twój towar cieszy się dużym powodzeniem albo wzrastają koszty stałe firmy, możesz rozważyć natomiast podniesienie marży.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi: praca Polska