Jak prawidłowo interpretować kontrolki na desce rozdzielczej? Zdradzamy
Tuż przed uruchomieniem silnika samochód sprawdza, czy najważniejsze komponenty działają poprawnie. W tym celu wyświetla większość kontrolek na desce rozdzielczej. Jak je czytać? Co mogą oznaczać, jeśli nie znikną po kontroli? Których kolorów obawiać się w szczególności?
Kolory, które mają znaczenie
Tak jak w wielu urządzeniach, tak i w kokpicie samochodu kluczowe są kolory symboli pojawiających się na desce rozdzielczej. Kolor określa rodzaj kontrolki, jej funkcję oraz wagę. Oczywiście, tylko sugeruje, jak powinno postąpić się z autem, ale jest ważną wskazówką dla każdego kierującego.
Podstawowe kontrolki w samochodzie mają trzy kolory:
Zielony – to kontrolki informacyjne, ich pojawienie się nie jest związane z żadną awarią. Czasem mamy do czynienia także z kolorem niebieskim.
Żółty – informują, ale i ostrzegają. Większość zaleca diagnostykę, ale jednoznacznie nie przesądza, że dany element nie pracuje prawidłowo. Często jest to kontrolka, która pojawia się z wyprzedzeniem i ma na celu przeciwdziałanie większym awariom.
Czerwony – jasne ostrzeżenie przed awarią. Najczęściej sugerują, że należy zatrzymać samochód lub wskazują, że dany układ lub dany element w aucie został wyłączony i nie funkcjonuje.
Te trzy podstawowe kolory mają za zadanie wskazywać kierowcy, co w samochodzie działa odpowiednio i jest włączone, a co zostało wyłączone lub zgłasza problemy. Dlatego znajomość ich jest bardzo ważna. Przyjrzyjmy im się dokładniej.
Zielone i niebieskie – czy na pewno nie ma się czego bać?
Co na początek? Symbole, których obecność nie budzi żadnego stresu. Najczęściej to właśnie one towarzyszą Ci w trakcie podróży. Mają funkcję informacyjną, a więc włączają się, gdy dany komponent jest uruchomiony. Mowa tu na przykład o światłach, które mają także kolor niebieski. Pojawiają się także w sytuacji włączonego tempomatu i wielu innych.
Jakie są i co oznaczają podstawowe kontrolki w samochodzie w kolorze zielonym? Taki kolor ma choćby symbol świateł mijania oraz przednich świateł przeciwmgielnych. Na zielono zaznaczono także między innymi kierunkowskazy, działający tempomat czy sygnał, że system poduszek powietrznych jest sprawny.
Żółte symbole na desce rozdzielczej. Od razu do mechanika?
Przejdźmy teraz do segmentu żółtych wskazań. Są najbardziej zróżnicowane, mogą dawać szereg różnych informacji, ich pojawienie się nie oznacza od razu konieczności wybierania się do mechanika. Co ciekawe kolor żółty wcale nie musi oznaczać zbliżającej się awarii. Wiele z symboli oznacza tylko konieczność zwrócenia na coś uwagi, a nie fakt pojawienia się jakiegoś problemu.
Są też na przykład całkowicie niegroźne kontrolki żółte, na przykład te, które wskazują włączone światła przeciwmgielne tylne lub potwierdzają, że ogrzewanie tylnej szyby jest aktywne. Jest to grupa symboli informacyjnych, które nie mają za zadanie ostrzegać, a jedynie wskazywać, że dany proces jest w trakcie działania.
Sposób działania żółtych kontrolek na desce rozdzielczej można skwitować w następujący sposób: jedź dalej, nie dzieje się nic złego, ale jest coś, na co powinieneś zwrócić uwagę. Do takich sygnałów należy np. ikonka niskiego ciśnienia w oponach. Najczęściej wystarczy je tylko dopompować. Podstawowe kontrolki w samochodzie mogą także informować o wyłączonej poduszce po stronie pasażera, np. gdy przewozisz dziecko.
Oprócz tego warto także wymienić takie symbole jak ikona silnika, która może oznaczać awarię wtrysków, ale także problem z katalizatorem w silnikach benzynowych. Niektóre auta raportują o niezamkniętym wlewie paliwa, wykryciu oblodzonej nawierzchni drogi czy awarii systemu stabilizacji toru jazdy ESP. Dość problematyczna natomiast może być ikonka zębatki z wykrzyknikiem. Oznacza ona możliwą awarię skrzyni biegów.
Czerwona kontrolka, gdy dzieje się naprawdę źle
Teraz czas na kolor, którego nikt z nas nie chciałby na desce rozdzielczej oglądać. Mowa o czerwonych podstawowych kontrolkach w samochodzie. Na ogół, choć nie bezwzględnie w każdym przypadku, oznaczają one nakaz zatrzymania samochodu i konieczność diagnostyki tego, co dokładnie wpłynęło na pojawienie się awarii. Kontrolka czerwona mówi o tym, że dany układ nie pracuje poprawnie.
Zacznijmy jednak od takich symboli, które wskazują, że dalsza jazda nie jest możliwa, ale niekoniecznie z powodu awarii.
Kontrolka wykrzyknika w okręgu z dodatkowymi kreskami po prawej i lewej stronie. To jedna z najpopularniejszych na desce rozdzielczej. Oznacza, że albo nastąpiła awaria systemu hamulcowego (o wiele rzadziej), albo problem leży w tym, że kierowca nie zwolnił zaciągniętego ręcznego.
Kontrolka auta z otwartymi drzwiami oznacza, że jedne z nich w pojeździe są niedomknięte. Kontynuowanie jazdy jest niemożliwe, bo niebezpieczne. Trzeba sprawdzić, które to drzwi i je domknąć.
Migający trójkąt wpisany w drugi trójkąt to znany symbol świateł awaryjnych.
Figurka kierowcy przepasanego jedną linią pokazuje, że jedna z osób, u których zamontowano czujniki, nie zapięła pasów bezpieczeństwa.
Są jednak i takie symbole, podstawowe kontrolki w samochodzie, które jednoznacznie wskazują na problem i wymagają zatrzymania pojazdu lub uniemożliwiają jego uruchomienie. Należą do nich:
Ikonka akumulatora. Sprawdź jego podpięcie, a jeśli wszystko wygląda normalnie, to najprawdopodobniej bateria się rozładowała.
Dzbanuszek i kropelka to sygnał, że olej silnikowy jest na wykończeniu. Trzeba wówczas niezwłocznie zatrzymać i uzupełnić olej (oczywiście po uprzednim wystygnięciu silnika).
Kierownica z wykrzyknikiem informuje kierowcę o tym, że układ wspomagania przestał działać. Z kolei wykrzyknik w trójkącie to sygnalizator ogólny, że coś niedobrego dzieje się z autem.
Bardzo problematyczne mogą być awarie związane z układem chłodniczym. O nieprawidłowej pracy informują dwie kontrolki. Jedna mówi o zbyt wysokiej temperaturze samego chłodziwa, a druga o braku płynu w zbiorniku. Może też jednak oznaczać awarię czujnika.
Auto poprzez czerwone podstawowe kontrolki w samochodzie może także informować o awarii systemu ABS, zużyciu klocków hamulcowych czy awarii poduszki powietrznej.