Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Finanse > Gigantyczna kara dla Canal+. UOKiK potwierdził nieprawidłowości: klienci byli wprowadzani w błąd
Agata Jaroszewska
Agata Jaroszewska 08.01.2024 18:04

Gigantyczna kara dla Canal+. UOKiK potwierdził nieprawidłowości: klienci byli wprowadzani w błąd

pieniądze Canal+
Mateusz Grochocki/East News; goniec.pl

Ogromna kara pieniężna dla Canal+. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, iż klienci byli wprowadzani w błąd. UOKiK wskazał, że Canal+ Polska musi zapłacić 46 mln zł kary. Powodem były rozmowy z konsultantami, gdzie dochodziło do nieświadomego zawierania umowy równoległej. Wyjaśniamy szczegóły tej sprawy.

Canal+ z gigantyczną karą od UOKiK

Pieniądze, jakie zapłacić będzie musiał Canal+ Polska są ogromne. 46 milionów złotych kary w związku z praktykami, jakimi dopuszczała się firma wobec swoich klientów. Tomasz Chróstny nie miał wątpliwości, iż doszło do wielokrotnego działania na szkodę konsumentów.

Przedmiotem sprawy były rozmowy telefoniczne, jakie odbierały kolejne osoby. Konsultant Canal+ informował klienta, iż ten dostanie darmowy prezent. Nie było to jednak prawdą. Do UOKiK zaczęły napływać lawiny skarg.

Celibat księży będzie zniesiony? "Już teraz duchowni mają dzieci"

Canal+ musi zapłacić 46 milionów złotych

Zamiast bezpłatnego prezentu od Canal+ konsumenci nieświadomie podpisywali równoległą umowę. UOKiK wszedł w posiadanie rozmów konsultantów i klientów. Urzędnicy rozpoczęli analizowanie nagrań. Wniosek był konkretny. Klienci nie wiedzieli o zawarciu umowy do czasu, aż nie musieli za nią zapłacić.

ZOBACZ: Skarbówka wysyła specjalne listy. Jedno zdanie przeraża Polaków, to zapowiedź kontroli

- Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziło ukrywanie rzeczywistego celu rozmowy. Konsultanci CANAL+ dzwonili do abonentów, zapowiadając przyznanie dodatkowego pakietu lub bezpłatnego prezentu, co w rzeczywistości było tylko “przynętą” do zawarcia nowej umowy długoterminowej. Niektórzy konsumenci dopiero po dłuższym czasie zauważali dodatkowe opłaty i zmianę umowy.  Pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem, telewizja była udostępniana bezpłatnie. Po upływie okresu bezpłatnego konsument nie miał możliwości rozwiązania umowy i musiał ponosić koszty wynikające z obydwu umów - czytamy w wyjaśnieniu UOKiK na temat wielomilionowej kary dla Canal+.

Klienci byli wprowadzani w błąd

46 milionów złotych kary nie jest przypadkiem. UOKiK wskazał w wyjaśnieniu swojej decyzji, iż konsultanci skłaniali klientów do podjęcia natychmiastowej decyzji stwierdzeniami, że jest to sytuacja wyjątkowa i dodawali, że liczba promocyjnych pakietów na darmową usługę jest limitowana. W nagranych rozmowach ujawniono również zawyżanie cen wyjściowych pakietów nawet o 50 proc.

ZOBACZ: Te filmy i seriale z PRL widział każdy. Wstyd nie znać chociaż połowy odpowiedzi

- Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy. Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone. Podkreślam, że wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta muszą być jawne i uczciwie przedstawione - poinformował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Źródło: uokik