Unia podjęła decyzję w sprawie prawa jazdy dla seniorów. Będą zmiany
W obliczu starzejącego się społeczeństwa i rosnącej liczby kierowców w podeszłym wieku temat oceny ich sprawności za kierownicą budzi coraz większe emocje. To dlatego Unia Europejska zaproponowała obligatoryjne badania dla kierowców seniorów. Miałoby to na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Nowe zasady dla kierowców powyżej 70. roku życia
Ostatecznie europosłowie zrezygnowali z propozycji wprowadzenia obowiązkowych badań co pięć lat dla kierowców, którzy ukończyli 70 lat. Zamiast tego przyjęto zapis, zgodnie z którym osoby powyżej tego wieku będą musiały przejść ocenę stanu zdrowia wyłącznie przy ubieganiu się o nowe prawo jazdy. Jak wyjaśnia serwis GazetaSenior.pl, "ocena ta może przybrać formę klasycznego badania lekarskiego lub - jeśli kraj członkowski tak zdecyduje - wypełnienia prostego formularza samooceny".
Taki kompromis ma pozwolić uniknąć masowego eliminowania seniorów z ruchu drogowego jedynie z powodu ich wieku. Unia podkreśliła, że nie zamierza wprowadzać rozwiązań, które "nadmiernie ograniczają niezależność osób starszych". Zgodnie z nowym podejściem każde państwo samodzielnie zdecyduje, jak zadbać o bezpieczeństwo seniorów za kierownicą - bez nadmiernego ograniczania ich niezależności. To z kolei nie wyklucza, że niektóre z krajów postanowią wprowadzić obowiązkowe badania.
Eksperci podkreślają potrzebę monitorowania, ale nie dyskryminacji
Choć Unia Europejska nie zdecydowała się na twardy obowiązek badań, dane wskazują, że kierowcy w starszym wieku pozostają wyzwaniem dla bezpieczeństwa na drogach. W 2024 roku osoby powyżej 60. roku życia były sprawcami 3866 wypadków, w których zginęło 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych. Te liczby pokazują, że warto wprowadzać rozwiązania sprzyjające świadomej i odpowiedzialnej ocenie swoich możliwości przez starszych uczestników ruchu drogowego.
Kierowcy już po 50. roku życia powinni aktualizować swoje umiejętności, aby zredukować liczbę błędów na drodze - podkreśliła profesor Kaarin Antsey z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney.
Ekspertka wskazuje, że regularna edukacja i samokontrola mogą być skuteczną alternatywą dla formalnych badań, zwłaszcza jeśli są prowadzone w sposób dostępny i nienarzucający.
Wymiana bezterminowych praw jazdy - harmonogram i zasady
Kierowców w Polsce czeka dodatkowa zmiana związana z wprowadzeniem terminowych uprawnień do kierowania pojazdami. Wszystkie bezterminowe prawa jazdy na samochód osobowy i motocykl muszą zostać wymienione do 2028 roku. Nowe dokumenty będą ważne przez 15 lat i będą wymagały uiszczenia opłaty w wysokości 100,5 zł. Co istotne, podczas tego procesu nie będzie konieczności przeprowadzania badań lekarskich - chyba że uprawnienia dotyczą pojazdów ciężarowych lub autobusów.
W praktyce oznacza to, że posiadacze bezterminowych praw jazdy kategorii A i B nie będą poddawani dodatkowej ocenie stanu zdrowia. Wymiana będzie miała charakter administracyjny i będzie wiązać się jedynie z formalnościami i kosztem wydania nowego dokumentu. Nowelizacja przepisów ma służyć ujednoliceniu zasad w całej Unii Europejskiej i umożliwić lepsze monitorowanie uprawnień kierowców w ramach wspólnego rynku.
UE stawia na równowagę między bezpieczeństwem a prawami seniorów
Nowe podejście Unii Europejskiej do tematu kierowców seniorów ma na celu znalezienie równowagi między ochroną uczestników ruchu drogowego a poszanowaniem autonomii osób starszych. Rezygnacja z obowiązkowych badań co pięć lat została dobrze przyjęta przez organizacje seniorskie i wielu europosłów, którzy wskazywali na ryzyko dyskryminacji związanej wyłącznie z wiekiem.
Równocześnie, dane statystyczne i głosy ekspertów nie pozostawiają wątpliwości, że konieczne jest monitorowanie zdolności kierowców w starszym wieku. Państwa członkowskie będą mogły samodzielnie decydować, w jaki sposób to robić - czy poprzez klasyczne badania, czy za pomocą samooceny lub szkoleń przypominających. W najbliższych latach okaże się, czy któryś model okaże się skuteczny i akceptowalny społecznie.