Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Podatki emerytów. Resort opublikował ważny komunikat
Maria Glinka
Maria Glinka 05.02.2022 09:18

Podatki emerytów. Resort opublikował ważny komunikat

ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zbliża się początek składania zeznań PIT przez emerytów i rencistów. Do dyspozycji są wnioski papierowe i elektroniczne. Jeżeli seniorzy złożą dokumenty przez internet, to otrzymają zwrot nadpłaty znacznie szybciej. 

Choć Polski Ład wprowadził ogromny chaos w kwestiach podatkowych, to niektóre podstawowe mechanizmy pozostały bez zmian. W dalszym ciągu internetowe wnioski są nie tylko wygodniejsze, lecz także znacznie bardziej korzystne z punktu widzenia czasu oczekiwania na decyzję Urzędu Skarbowego.

PIT-11A emerytów i rencistów. Resort przypomina

Ministerstwo Finansów opublikowało ważny komunikat dla wszystkich emerytów i rencistów. Zbliża się bowiem termin składania PIT za 2021 r. Seniorzy mogą składać zeznania podatkowe PIT-11A od 15 lutego do 2 maja za pośrednictwem serwisu e-Urzędu Skarbowego.

Jeśli senior nie przedłoży dokumentu we wskazanym terminie, to nie naraża się na żadne problemy. Urząd Skarbowy samodzielnie zaakceptuje PIT-37 za 2021 r. To zeznanie będzie automatycznie wygenerowane przez usługę Twój e-PIT.

Pozostała część artykułu pod materiałem wideo

Przez internet znacznie szybciej

Uzupełnianie formularza przez internet jest nie tylko prostsze, lecz także bardziej korzystne. Seniorzy, którzy złożą zeznanie za pomocą strony podatki.gov.pl lub poczekają na automatyczne wygenerowanie dokumentu do 2 maja mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaty podatku.

W takiej sytuacji pieniądze trafią do płatników w ciągu 45 dni. Z kolei w przypadku zeznań złożonych w formie papierowej czas oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku wynosi do 3 miesięcy.

Dodatkowo Ministerstwo Finansów przypomina, że w celu otrzymania zwrotu pieniędzy niezbędne jest zgłoszenie rachunku do Urzędu Skarbowego. Seniorzy mogą to zrobić w zeznaniu podatkowym lub poprzez specjalny formularz ZAP-3.

Jednak dodatkowy wymóg nie dotyczy wszystkich. Zgłaszaniem rachunku nie muszą się przejmować osoby, które już wcześniej wywiązały się z tego obowiązku, pod warunkiem że numer jest nadal aktualny. 

Wybór organizacji pożytku publicznego

W piątkowym komunikacie Ministerstwo Finansów tłumaczy również, jak przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Emeryci lub renciści, którzy otrzymali PIT-40A mogą wskazać konkretną OPP w oświadczeniu PIT-OPP lub bezpośrednio w zeznaniu podatkowym.

Pewne zmiany organizacyjne wymusiła jednak pandemia. Resort informuje, że osoby, które otrzymały jeden PIT-40A i chcą przekazać 1 proc. podatku na tę samą OPP, co w ubiegłum roku nie muszą dopełniać formalności, jeżeli do 31 marca 2022 r. stan epidemii w Polsce nie zostanie odwołany. Ostatnie rekordy zakażeń, o których pisaliśmy tutaj, raczej nie wskazują, aby sytuacja miała zmienić się w przeciągu najbliższych tygodni.

Podatnicy z PIT-11A, którzy chcą zmienić organizację muszą wskazać ją w zeznaniu, które wysyłają do Urzędu Skarbowego. Przed uzupełnieniem dokumentu warto upewnić się, że wybrana organizacja widnieje w Wykazie OPP. Jeśli wybór jest identyczny, jak w 2021 r., to podatnicy nie muszą uzupełniać żadnych dodatkowych dokumentów. 

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Źródło: gov.pl

Tagi: Emeryci