Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Finanse > Wydatki na Wielkanoc 2022. Portfele Polaków pustoszeją, wydatki na święta mocno w dół
Maria Glinka
Maria Glinka 15.04.2022 15:16

Wydatki na Wielkanoc 2022. Portfele Polaków pustoszeją, wydatki na święta mocno w dół

Marek BAZAK/East News, goniec.pl
Marek BAZAK/East News, goniec.pl

Tegoroczna Wielkanoc będzie skromniejsza. Co piąty uczestnik badania "Wielkanocne wydatki Polaków 2022" przeprowadzonego na zlecenie Grupy Kruk wskazuje, że na świąteczne zakupy wyda mniej niż rok temu. 36 proc. ankietowanych planuje przeznaczyć na święta 300 zł lub mniej.

Tymczasem w Wielki Piątek GUS opublikował szybki szacunek dotyczący inflacji. Z najnowszych wyliczeń wynika, że w marcu 2022 r. ceny towarów i usług wzrosły o 11 proc. w ujęciu rok do roku. Tak wysokiego wskaźnika nie było w Polsce od lipca 2000 r. To kolejny polski rekord XXI wieku.

Wydatki na Wielkanoc 2022

Z badania "Wielkanocne wydatki Polaków 2022" wynika, że tegoroczne zakupy świąteczne będą skromniejsze. 36 proc. ankietowanych chce zmieścić się w kwocie 300 zł lub mniejszej.

Z kolei prawie co trzeci badany planuje wydać na zakupy wielkanocne więcej niż 300 zł, ale maksymalnie 500 zł. W tym roku takie kwoty zadeklarowało 30 proc. osób, a w ubiegłym - 29 proc.

Z kolei o 3 proc. wzrósł odsetek osób, które na Wielkanoc wydadzą między 501 a 800 zł. W 2021 r. takie kwoty planowało wydać 14 proc. Polaków, a w tym roku - 17 proc.

Niewielki odsetek uczestników badania chce wydać powyżej 800 zł - tylko 9 proc. Natomiast odsetek osób, które zadeklarowały, że w ogóle nie obchodzą Wielkanocy wzrósł z 6 do 8 proc.

Zmieniają się świąteczne nawyki zakupowe. Kupujemy mniej i szukamy tańszych produktów

Co piąty uczestnik badania (20 proc.) przekonywał, że wyda na wielkanocne zakupy mniej niż w zeszłym roku. Z tego grona 64 proc. osób planuje kupić mniej produktów. Z kolei 26 proc. Polaków zamierza szukać tańszych zamienników ulubionych artykułów.

Co czwarty badany (25 proc.) zdaje sobie sprawę, że tegoroczne zakupy będą bardziej kosztowne. Polacy wskazują, że głównym powodem jest wzrost cen - takiej odpowiedzi udzieliło aż 91 proc. ankietowanych.

Identyczne wydatki, jak przed rokiem planuje 37 proc. osób. Z kolei 18 proc. ankietowanych przyznało, że ma trudność z oszacowaniem wydatków na tegoroczne świąteczne zakupy.

- Wysokie ceny powodują, że z większą uwagą podejdziemy do planowania swoich wielkanocnych zakupów. Na wielkanocnych stołach być może będzie skromniej, ale jest też szansa, że mniej się zmarnuje - przyznała rzeczniczka prasowa Grupy Kruk Agnieszka Salach, cytowana w komunikacie.

Z czego rezygnują Polacy? Z badania wynika, że aż 63 proc. ankietowanych nie zamierza w tym roku kupować artykułów dekoracyjnych. Z kolei 23 proc. osób przyznało, że nie będzie przygotowywało wielkanocnych prezentów dla dzieci. - Warto dodać, że 26 proc. zrezygnuje z wyjazdu do rodziny - co może wynikać z wysokich cen paliwa, ale też ogólnej drożyzny - wskazała rzeczniczka.

Niektórzy muszą zaglądać do oszczędności, żeby świętować. Co kupujemy na Wielkanoc?

Zdecydowana większość respondentów planuje sfinansować wielkanocne zakupy ze swoich bieżących dochodów. Takie zamiary ma aż 82 proc. uczestników tegorocznego badania.

Jednak nie wszyscy są na uprzywilejowanej pozycji. 21 proc. Polaków skorzysta z oszczędności, aby zrobić zakupy na Wielkanoc. To o 10 proc. więcej osób niż w 2021 r. Z kolei 3 proc. ankietowanych planuje wykorzystać debet na koncie, a nieliczni zwrócą się z prośbą o pożyczenie pieniędzy do rodziny lub wezmą pożyczkę w banku.

W tym roku na wielkanocnej liście zakupów królują kiełbasa i wędliny, które planuje kupić 83 proc. uczestników badania. Z kolei jajka znajdą się w koszykach zakupowych 81 proc. Polaków. Dużo osób zamierza kupić pieczywo (77 proc.), a także owoce i warzywa (77 proc). Więcej niż połowa ankietowanych skusi się na wyroby cukiernicze (53 proc.).

Badanie "Wielkanocne wydatki Polaków 2022" zostało przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna w dniach 1-4 kwietnia 2022 r. przy użyciu metody CAWI. W ankiecie elektronicznej uczestniczyli Polacy powyżej 18 r.ż. (N=1067).

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Źródło: gospodarka.dziennik.pl, goniec.pl, tvn24.pl