Popełnisz prosty błąd przy składaniu PIT i skarbówka wkroczy do akcji. Chodzi o popularny numer

Wraz z końcem kwietnia upływa termin składania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Wypełniając dokument wielu Polaków popełnia jeden prosty błąd wpisując pewien popularny numer. Jak się go ustrzec? Wyjaśniamy.
Czas tylko do końca kwietnia
W połowie lutego ruszyła możliwość rozliczenia podatku dochodowego za 2024 r. Polacy mają na ten obowiązek czas do 30 kwietnia 2025 roku. Wiceminister finansów ostrzega, że w tym roku nie będzie przedłużeń terminów.
Zeznania można złożyć na różne sposoby, ale zachęcamy do tego, aby złożyć je przez usługę Twój e-PIT, albo przez stronę podatki.gov. pl - powiedział na konferencji prasowej wiceminister finansów i szef KAS Marcin Łoboda.
Wypełniając deklarację należy jednak zwrócić szczególną uwagę na pewien istotny numer. Jeśli popełnimy błąd, możemy mieć do czynienia z Urzędem Skarbowym.
Biedronka szaleje przed Wielkanocą, właśnie się zaczęło. Klienci będą walić drzwiami i oknami Nawet 312,71 zł dopłaty do rachunków za prąd z ZUS. Te osoby mogą liczyć na dodatekNie popełnij tego błędu podczas wypełniania deklaracji
Osoby, które potrzebują skorzystać z porady w urzędach skarbowych, mogą uzyskać tam niezbędne informacje. “Prosimy, aby podatnicy szli do urzędów tylko wtedy, jeśli muszą. Mogą przy tym skorzystać z możliwości umówienia się na wizytę. Ale podkreślam – usługa Twój e-PIT, aplikacja oraz e-Urząd Skarbowy, to preferowane przez nas formy kontaktu. Można także skorzystać z infolinii” – podkreśliła na konferencji prasowej wiceminister finansów Małgorzata Krok.
Niewiele osób jednak zwraca się do urzędów w celu wypełnienia deklaracji. W konsekwencji narażają się później na problemy. Jakie?
Ten numer musisz wpisać poprawnie
Deklaracje roczne PIT w pierwszych pozycjach nakazują wybór numeru podatkowego, którym osoba wypełniająca druk identyfikuje się przed skarbówką. Wyboru w pozycji "identyfikator podatnika” dokonać należy pomiędzy numerem NIP i PESEL. Podatnik nigdy nie posługuje się w stosunku do organu podatkowego dwoma numerami, dlatego musi wiedzieć, który z nich powinien wybrać.
Numer PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) to unikalny ciąg cyfr składający się z 11 pozycji, nadawany każdej osobie fizycznej zamieszkującej na terytorium Polski. Zawiera on zakodowaną datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz cyfrę kontrolną. PESEL to podstawowy identyfikator dla obywateli Polski oraz niektórych cudzoziemców zameldowanych na pobyt powyżej 30 dni. Może być nadany z urzędu lub na wniosek osoby.
ZOBACZ: Obowiązkowa wymiana liczników prądu, właśnie się zaczęło. Wielu zapłaci ponad 300 zł
Z kolei NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) to identyfikator podatkowy, który umożliwia organom podatkowym identyfikację podatników, płatników i inkasentów. Składa się z 10 cyfr i jest nadawany przez naczelnika urzędu skarbowego i wykorzystywany w dokumentach związanych z zobowiązaniami podatkowymi. W odróżnieniu od numeru PESEL, nie każda osoba jest zobowiązana do posiadania go. Dlaczego? Otóż PESEL to identyfikator w przypadku osób fizycznych, które: nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, nie są płatnikami podatków oraz nie są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Tymczasem NIP muszą posiadać osoby, które: prowadzą działalność gospodarczą, są zarejestrowanymi podatnikami VAT, pozostają płatnikami podatków, a także składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
Dlatego podatnik nie może używać numeru NIP nadanego mu dawniej, jeżeli obecnie nie stosuje on już tej formy identyfikacji. W konsekwencji podanie niewłaściwego identyfikatora podatkowego w dokumentach składanych do urzędu skarbowego może prowadzić do błędów w rozliczeniach podatkowych, odrzuceniem deklaracji i przedłużeniem całego procesu. Zatem osoby nieprowadzące działalności gospodarczej powinny posługiwać się numerem PESEL, a nie NIP - nawet, jeśli ten kiedyś został im nadany.





































