Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Motoryzacja > Polskie miasta pracują nad Strefami Czystego Transportu
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 17.03.2022 13:57

Polskie miasta pracują nad Strefami Czystego Transportu

Miasta wprowadzają strefy czystego transportu
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Już od 2023 roku z centrów polskich miast mają zostać wyrzucone starsze pojazdy napędzane silnikami diesla i auta benzynowe. Jako pierwsze wprowadzić Strefy Czystego Transportu mogą Kraków i Warszawa. W dalszej kolejności podobne działania planują Gdańsk i Lublin.

Statystycznie do większych polskich miast pokroju Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Poznania wjeżdża od 200 tys. do nawet 500 tys. samochodów. Spora część z nich to auta stare, niespełniające coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Od tego roku gminy mają jednak możliwość ograniczania ruchu takich aut, wprowadzając Strefy Czystego Transportu.

Spośród największych polskich miast, najdalej w pracach nad utworzeniem takiego obszaru posunęły się władze Krakowa.

Już dziś, 17 marca, w Krakowie rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Znajdzie się ona wewnątrz drugiej obwodnicy Krakowa. Mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w kwestii tego, jakich aut będzie miał dotyczyć zakaz wjazdu. Konsultacje potrwają do połowy maja. A jeszcze przed wakacjami nad uchwałą ma pochylić się rada miasta.

Krakowscy urzędnicy chcieliby, aby od 1 stycznia 2024 r. do centrum mogły wjechać wyłącznie auta benzynowe spełniające normę Euro 3 oraz diesle spełniające normę Euro 4. Oznaczałoby to wówczas zakaz wjazdu aut odpowiednio 15- i 20-letnich. W pierwszym przypadku zostałoby nim objęte nawet co trzecie auto. W drugim co piąte.

W połowie 2025 r. w życie miałby wejść zakaz wjazdu dla diesli niespełniających normy Euro 6, a od 1 stycznia 2030 r. po centrum Krakowa mogłyby jeździć jedynie samochody benzynowe spełniające normę Euro 5 (obowiązująca od 2014 roku) i diesle spełniające normę Euro 6d (od stycznia 2019 roku).

Jak widać, już za kilka lat do centrum Krakowa wjadą auta nie starsze niż (wówczas) 15-letnie. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie obliguje jednak samorządów do ustanawiania kategorycznych zakazów wjazdów najstarszych aut do Stref Czystego Transportu. Gminy mogą bowiem ustanawiać wyjątki i opłaty, po uiszczeniu których poruszanie się po strefach czystego transportu będzie możliwe dla wszystkich aut.

W przypadku opłaty jednorazowej maksymalna stawka wyniesie 2,5 zł za godzinę, z kolei miesięczny abonament nie będzie mógł być wyższy niż 500 zł, jednak nie będzie on zezwalał na poruszanie się po strefie bez przerwy. Będzie to możliwe jedynie od godz. 9 do 17.

Bez przeszkód po strefach czystego transportu będą mogły poruszać się auta napędzane prądem, wodorem i gazem CNG. Auta z instalacją LPG będą traktowane na równi z samochodami spalinowymi. Z opłat lub zakazu wjazdu do strefy nie będą wyłączeni także jej mieszkańcy.

Nad wprowadzeniem ograniczeń pracuje również Warszawa. Powstała kampania społeczna, w której ramach mieszkańcy sami mogą zgłosić miejsce na mapie stolicy, w którym przydałaby się strefa bez najstarszych samochodów. Do strefy będą mogły wjechać jedynie samochody benzynowe wyprodukowane po 2006 r. (spełniające normę Euro 4) oraz diesle wyprodukowane po 2011 r. (norma Euro 5).

Prace nad wprowadzeniem podobnych stref trwają również, m.in. w Poznaniu, Lublinie, Gdańsku i Wrocławiu.

Artykuły polecane przez redakcję Moto Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Źródło: bankier.pl

Tagi: Motoryzacja