Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Zaparowane szyby są dla ciebie utrapieniem. Problem można rozwiązać za pomocą kilku trików
Piotr Dutka
Piotr Dutka 19.02.2022 01:23

Zaparowane szyby są dla ciebie utrapieniem. Problem można rozwiązać za pomocą kilku trików

Need A Car
Need A Car

Zaparowana szyba to dość spory problem dla każdego zmotoryzowanego. Mimo wszystko trzeba sobie umieć z nim poradzić, by móc skutecznie redukować ryzyko poważnych zdarzeń drogowych. Istnieje wiele przyczyn parowania, aczkolwiek jest też sporo sposobów, by z tym zjawiskiem sobie sprawnie, jak i szybko poradzić. 

Problem parujących szyb skutecznie utrudniających widoczność pojawia się w głównej mierze jesienią i zimą. Wszystko przez wilgoć panującą w powietrzu, a także ubiór, który mamy na sobie. Różnica temperatur między ciałem a otoczeniem się zwiększa, a idealnie obrazuje to pojawienie się charakterystycznej pary wydobywającej się z ust. Jeśli wsiadasz do auta, automatycznie zaczyna osiadać na wszystkim, co dostępne, a na szybie widać ją najlepiej.

Przyczyną może być jednak wiele elementów, które znajdują się w samochodzie. Czasem trudno jest jednoznacznie określić, czy jest to problem mechaniczny czy bardziej nieumiejętność dopasowania nawiewów. Trzeba pamiętać, że zimniejsze temperatury są szczególnie wymagające, przez co wymagają większego przygotowania auta przed jazdą. Usuwanie szronu to jedna z czynności, która spędza sen z powiek wielu zmotoryzowanym.

Co ciekawe oszronienie może wynikać dokładnie z tego samego, co samo parowanie. Kluczowym czynnikiem jest wilgoć.

W okresie jesienno-zimowym zdecydowanie częściej padają deszcze, pojawia się śnieg, jest wilgotno w powietrzu, a przy tym temperatura nie sprawia, że powietrze się unosi. W takiej sytuacji w aucie łatwo gromadzi się wilgoć, która od środka ułatwia zamarzanie pary wodnej na powierzchni szkła, gdy tylko poziom temperatury spadnie poniżej zera.

Odpowiedzialny może być filtr kabinowy.

Jedną z najbardziej prawdopodobnych opcji jest powiązana z wyżej wspomnianym filtrem kabinowym. To specjalne włókna, które znajdują się gdzieś w okolicach schowka po stronie pasażera. Po jego demontażu ukaże się miejsce, w którym powietrze dostaje się do całego układu nawiewów. 

Warto podkreślić, że miejsce ułożenia filtra jest zależne od jego modelu i marki oraz modelu samochodu. To oznacza, że przyczyna parujących szyb może być nawet gdzieś pod deską rozdzielczą.

Głównym zadaniem filtra kabinowego jest filtrowanie powietrza. Jest on zbudowany ze specjalnie poskładanych warstw. W droższej wersji włókien z filtrem drzewnym, w tańszej prostych włókien materiału lub papieru, przez co jest w stanie przepuszczać powietrze, zatrzymując w sobie drobinki zanieczyszczeń.

Kiedy filtr się zapcha, przepuszcza o wiele mniej powietrza i o wiele więcej cząstek niepożądanych. W ten sposób system nawiewów działa o wiele gorzej, przestaje funkcjonować prawidłowo i nie jest w stanie zlikwidować parowania. Parujące szyby mogą wówczas stanowić poważny problem, tym bardziej że zła widoczność jest szczególnie problematyczna w okresie jesienno-zimowym.

Niestety, ale zdecydowanie większe problemy mogą mieć właściciela aut, którzy nie mają w swoich autach gumowych dywaników. Wszystko przez to, że w ich materiałowe odpowiedniki szybko wchłania wilgoć, deszcz, brud z butów, śnieg. Zaczyna się rozpuszczać, tworząc mokrą plamę, która pod wpływem ciepła paruje. 

Warto sprawdzić głęboko pod deską rozdzielczą, czy wykładzina nie jest mokra. Jeśli jest, po jeździe trzeba zabierać ją ze sobą i doprowadzać do stanu używalności. Po wyłączeniu auta nie będzie miała warunków, by dobrze wyschnąć, i problem zacznie się powielać. Sprawdź też, czy uszczelki w drzwiach i klapie bagażnika są w dobrym stanie.

Odpowiednio zakonserwowane uszczelki w dobrym stanie, gumowe dywaniki, nawiew i nowy filtr kabinowy. A mimo to szyby w aucie niemiłosiernie się grzeją. Dlaczego? 

Jeśli wyczuwasz w aucie delikatny, lekko słodkawy zapach albo gdziekolwiek pojawia się także tłustawy nalot, a nie tylko para wodna, to być może doszło do uszkodzenia nagrzewnicy.

W skrócie dochodzi do wycieku płynu chłodniczego. Nagrzewnica to wymiennik ciepła i po kilku latach mogą na niej pojawić się nieszczelności, które płyn ochoczo wykorzysta. Jeśli przez przypadek dostanie się do powietrza, które jest tłoczone do wnętrza pojazdu, to cząsteczki bardzo szybko osiądą na szybie i pogorszą widoczność. Szyby będą też bardziej podatne na parowanie.

W innej sytuacji parujące szyby mogą pojawić się, gdy wyciek z nagrzewnicy pojawi się nie w powietrzu, a na podłodze auta. Wówczas zawilgocenie pojawia się w okolicach nóg pasażera, co w zimie bardzo łatwo przeoczyć, a w efekcie parowanie jest o wiele szybsze i dokładniejsze. Istnieją specjalne środki uszczelniające układ, więc z tym problemem można sobie poradzić. Jest on też dość rzadki.

Odpowiednie zarządzanie nawiewami kluczem do sukcesu.

A może problem leży nie tyle w samej wilgoci czy nie do końca dobrze pracującym elemencie auta, ile w nieprawidłowym ustawieniu nawiewów? Przecież odpowiednie zarządzanie nimi także ma wpływ na parowanie szyb. Zacząć trzeba od naprostowania pewnego mitu: to nieprawda, że klimatyzacji nie używa się zimą.

Jeśli masz ją w aucie i chcesz jak najszybciej pozbyć się zaparowania, skieruj nawiewy na szyby i włącz ją na najwyższe obroty. Kilka minut i powinieneś nie mieć problemu z parującymi szybami. To ważne także dlatego, że i zimą lepiej włączać klimatyzację, by przez kilkanaście minut mogła popracować. Może się bowiem zdarzyć tak, że od zastania latem będziesz musiał rozpocząć od jej naprawy.

A jeśli w aucie nie masz klimatyzacji? No tu masz nieco trudniej. Najprościej będzie po prostu włączyć ciepły nawiew na przednią szybę i uchylić jedno okno, by para wodna miała którędy uciekać. Włącz także ogrzewanie tylnej szyby i zaopatrz się w gąbkę lub ściereczkę z irchy – najlepiej wpływa na widoczność auta. Szybko wchłania wilgoć i pozwala na utrzymanie bezpiecznej czystości. No i dbaj o siebie – otrzep buty ze śniegu, strząśnij płatki z ramion, przygotuj się do jazdy wcześniej.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Źródło: Goniec.pl