Pilne ogłoszenie banku PKO BP dla wszystkich klientów tuż przed świętami. "Potwierdzenie operacji"
W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia PKO BP, jeden z największych polskich banków, wydał pilny komunikat. Osoby, które nie zastosują się do ostrzeżenia, mogą stracić pieniądze. Podobne wiadomości do swoich klientów wysłały również inne placówki.
Ważna wiadomość od PKO BP
PKO Bank Polski to obecnie największa tego typu placówka w naszym kraju, która posiada ponad 12 mln klientów. Zdecydowana większość, bo aż 11,3 mln, to podmioty obsługiwane w segmencie detalicznym. Dla porównania, na drugim miejscu znajduje się Bank Pekao, któremu zaufało niemal dwukrotnie mniej Polaków - 6,5 mln.
PKO BP ostatnio coraz częściej przesyła komunikaty swoim klientom. Te regularnie dotyczą różnego rodzaju oszustw, które stają się coraz bardziej wyrafinowane. Tym razem ostrzegają tuż przed świętami, kiedy jesteśmy zabiegani, a naszą czujność łatwiej uśpić.
ZOBACZ: Duży zakład zwolni wszystkich. Decyzja zapadła tuż przed Bożym Narodzeniem
Kiedy najlepiej przejść na emeryturę w 2025? Te terminy są najkorzystniejsze, można sporo zyskać Rossmann rozdaje prezenty za darmo, oferta ważna tylko dziś. Trzeba się pośpieszyćPKO BP wydał pilny komunikat
Rozwój technologii spowodował, że bankowość internetowa stała się codziennością dla milionów Polaków. Przeniesienie swoich pieniędzy do sieci jest ogromnym ułatwieniem w codziennym życiu, jednak wiąże się także z wieloma zagrożeniami. Cyberprzestępcy bowiem wymyślają coraz to nowsze sposoby, aby pozbawić nas oszczędności.
ZOBACZ: Kluczowe wieści dla seniorów, chodzi o waloryzacje. O tyle wzrosną ich emerytury, są wyliczenia
Właśnie o takim zagrożeniu w swoim najnowszym komunikacie poinformował PKO BP, który ostrzega przed fałszywymi e-mailami. Wiadomości mają temat „Potwierdzenie operacji – 12/17/2024”, choć można przypuszczać, że w kolejnych dniach data będzie się zmieniać. Wysyłane są z adresów [email protected] oraz [email protected].
Informujemy o zidentyfikowaniu kampanii skierowanej na klientów. Wiadomości są podszyciem pod bank o temacie: „Potwierdzenie operacji – 12/17/2024” - przekazał PKO BP.
PKO BP podkreśla, że nie jest nadawcą tych wiadomości. W treści e-maili znajduje się krótka informacja o potwierdzeniu transakcji skarbowej.
Dzień dobry. Proszę pobrać potwierdzenie transakcji skarbowej, która została zakończona z naszym bankiem - brzmi treść e-maila.
W treści wiadomości znajdziemy także link do strony, która zawiera złośliwe oprogramowanie. Jeśli w niego klikniemy nasz komputer może zostać zainfekowany złośliwym oprogramowaniem, dzięki któremu przestępcy będą w stanie przejąć konto bankowe i wyprowadzić z niego pieniądze.
"Uważaj na oszustów również podczas świąt!"
PKO BP to nie jedyny bank, który zwrócił się z apelem do swoich klientów tuż przed Bożym Narodzeniem. “Uważaj na oszustów również podczas świąt!” - czytamy w komunikacie mBanku.
W okresie przedświątecznym powinniśmy uważać nie tylko na oszustwa związane z przedświątecznymi zakupami. W tym czasie oszuści nasilają swoją aktywność i próbują wykorzystać również Twoją nieuwagę na swoją korzyść - podkreśla mBank.
W swojej wiadomości placówka przedstawiła najbardziej popularne scenariusze oszustów, na które klienci mogą się nabrać w okresie przedświątecznym.
- Reklamy w mediach społecznościowych, które propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach
- Nierealne oferty, obiecujące szybkie zyski w krótkim czasie
- Wiadomości o niebezpiecznej sytuacji na twoim koncie. Np. próba zaciągnięcia kredytu przez kogoś obcego w twoim imieniu
- Prośba o zainstalowanie dodatkowej aplikacji, której celem jest dbałość o twoje bezpieczeństwo lub pomoc w szkoleniu
- Podszywanie się pod rodzinę oraz znajomych na komunikatorach i portalach społecznościowych. Często kończy się to prośbą o podanie kodu BLIK i autoryzacji operacji
- Namawianie do przelewów na inne, bezpieczniejsze konto
ZOBACZ: Zamontowali pompy ciepła, a teraz tego żałują. Trudno uwierzyć, ile kosztuje sam serwis
Bank zwraca również uwagę na kilka podstawowych zasad, których przestrzeganie uchroni nas przed utratą dostępu do konta i pieniędzy.
- Zachowaj czujność, gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzykuj
- Nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem.
- Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu, gdy ktoś Cię o to prosi (np. rzekomy pracownik banku lub „doradca inwestycyjny”).
- Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
- Jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwość co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj się z nami.
- Pracownik mBanku: przy każdej rozmowie wyśle Ci powiadomienie w aplikacji mobilnej którym potwierdzisz swoją tożsamość – tutaj piszemy więcej o tym rozwiązaniu. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz potwierdzenia danych pracownika banku w swojej aplikacji bankowej
Niedawno przed podobnymi kwestiami ostrzegał Santander Bank Polska. “Oszuści nagminnie podszywają się pod nasz bank” - podkreślała instytucja finansowa.
Wiemy, że możecie otrzymywać wiadomości e-mail oraz SMS, w których oszuści podszywają się pod nasz bank, informują o konieczności aktualizacji danych, czy ponownie rejestracji. W wiadomości znajduje się link, dzięki któremu zostajecie przekierowani do strony podszywającej się pod stronę naszej bankowości internetowej, po wpisaniu na niej danych do logowania, trafiają one w ręce przestępców. Nie klikajcie w podejrzane linki - napisał Santander na Facebooku.
W związku z zagrożeniem bank przedstawił pięć zasad bezpieczeństwa:
- Nie klikajcie w linki i nie skanujcie QR kodów w wiadomościach od nieznanych nadawców
- Zawsze sprawdzajcie adresy stron, na których podajecie poufne dane. Prawdziwe strony banku to: santander.pl, centrum24.pl
- Pamiętajcie, że bank nie wysyła SMS-ów z linkami
- Jeżeli otrzymacie podejrzaną wiadomość, zgłoście ją do banku
- Bank nigdy nie prosi o logowanie się do bankowości internetowej poprzez wysyłanie linków w wiadomości SMS lub e-mail prowadzących do serwisów transakcyjnych