Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Wiadomości > Listonosz już nie przyniesie Ci awizo. Zmiana od 1 stycznia, jest jeden warunek
Laura Młodochowska
Laura Młodochowska 27.12.2024 13:26

Listonosz już nie przyniesie Ci awizo. Zmiana od 1 stycznia, jest jeden warunek

skrzynka na listy
Fot. materiały własne

Poczta Polska szykuje prawdziwą rewolucję. Już za niedługo wielu z nas będzie mogło skorzystać z nowej, wyjątkowej usługi. Czy pożegnamy się z tradycyjnym awizo? Wiele wskazuje na to, że coraz rzadziej będziemy widzieć listonosza z tradycyjną wiadomością. Co zmieni popularyzacja specjalnych, internetowych skrzynek?

To koniec awizo? Poczta Polska właśnie ogłosiła

Otrzymanie awizo nie należy do przyjemnych doświadczeń dla wielu z nas. Jego widok w skrzynce może nawet zirytować, zwłaszcza gdy informacja o nieudanej próbie doręczenia listu poleconego zastajemy po całym dniu spędzonym w domu. Naprzeciw temu wychodzi Poczta Polska, uruchamiając zupełnie nową usługę. 

ZOBACZ: Wynajęła mieszkanie samotnej mamie z dwójką dzieci. Nie mogła przewidzieć, co stanie się za chwilę

W Biedronce właśnie się zaczęło. Każdy może dostać masło za darmo, są limity

Poczta Polska wprowadza wielkie zmiany, zacznie się już 1 stycznia

Poczta Polska zapowiada wielkie zmiany w sprawie awizo. Już od przyszłego roku możliwe będzie skorzystanie z nowego systemu doręczeń. Listonosz nie zostawi w naszej skrzynce zawiadomienia o nieudanej próbie doręczenia. Zamiast tego zaproponowano zupełnie nowe rozwiązanie, które wejdzie w życie już 1 stycznia 2025 r. 

ZOBACZ: 4 tys. zł emerytury z ZUS. Tyle trzeba dzisiaj zarabiać, żeby ją dostać

E-Doręczenia już od 1 stycznia 2025 r.

Awizo w tradycyjnych skrzynkach zostanie zastąpione wiadomościami wysyłanymi na specjalne skrzynki. Poczta Polska zapowiedziała wprowadzenie prawdziwej rewolucji w tej kwestii. Od 1 stycznia 2025 roku ruszyć ma system e-Doręczeń, który pozwoli na elektroniczne doręczanie listów poleconych.

E-Doręczenia mają być zamiennikiem listu poleconego w wersji elektronicznej. Jak wyjaśnia Poczta Polska, to "nowoczesne rozwiązanie umożliwia bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów z mocą urzędowego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana i odebrana”. Wiadomość zostanie wysłana na specjalną skrzynkę internetową.

E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa umożliwia wygodną, szybką i bezpieczną komunikację między podmiotami publicznymi, przedstawicielami zawodów zaufania publicznego, firmami i obywatelami. Docelowo e-doręczenia będą obowiązkowe dla wszystkich podmiotów publicznych. Będą one miały obowiązek wysyłać i odbierać dokumenty z wykorzystaniem tego właśnie systemu – przekazała rzeczniczka Poczty Polskiej, Joanna Trzaska-Wieczorek.

Nowa usługa ma być równie wygodna i szybka, co i bezpieczna. Poczta Polska, jako operator wyznaczony do obsługi e-Doręczeń, podkreśla korzyści płynące z nowego systemu.

Wdrożenie e-Doręczeń to znacząca zmiana w polskim systemie komunikacji elektronicznej. Oferując takie same gwarancje prawne, jak tradycyjne listy polecone, e-Doręczenia stają się nowoczesną alternatywą, która z czasem zastąpi konieczność fizycznego odbierania przesyłek. To nie tylko krok naprzód w kierunku pełnej cyfryzacji kraju, ale również odpowiedź na potrzeby cyfrowego społeczeństwa, poszukującego szybkich, bezpiecznych i wygodnych rozwiązań komunikacyjnych – wyjaśniono. 

Za pomocą skrzynki ADE można również aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać takie przekazy. E-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwiema osobami fizycznymi), w przeciwieństwie od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń. Obie usługi można jednak obsługiwać za pomocą jednej i tej samej skrzynki.

Ministerstwo Cyfryzacji, odpowiedzialne za wprowadzenie e-doręczeń, ustaliło harmonogram, zgodnie z którym do systemu będą wprowadzane kolejne podmioty. Zgodnie z nim, od 1 stycznia system e-doręczeń obowiązkowo obejmie instytucje publiczne np. samorządy, a także zawody zaufania publicznego, które będą zobowiązane do posiadania skrzynki do e-doręczeń i odbierania korespondencji przesyłanej do nich od podmiotów publicznych. 

E-doręczenia nie są jeszcze obowiązkowe dla obywateli. Warto jednak rozważyć korzystanie z tego rozwiązania ze względu na jego wygodę, bezpieczeństwo i brak opłat.