Zbadali jakość paliwa w Polsce. Wydało się, gdzie jest najgorsze
Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Wiadomo, gdzie jakość paliwa budzi największe zastrzeżenia. UOKiK przygotował nawet specjalną mapę odzwierciedlającą tą zjawisko.
Inspekcja Handlowa zbadała jakość paliwa
Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego dostępnych w Polsce. Badanie jakości paliwa jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze, ma ona wpływ na wydajność i trwałość silnika. Jeśli paliwo jest niskiej jakości, może powodować powstawanie osadów, korozję oraz inne problemy, które wpływają na działanie silnika i skracają jego żywotność.
Po drugie, jakość paliwa wpływa na emisję substancji szkodliwych do środowiska. Paliwo zawiera różnego rodzaju związki chemiczne, które podczas spalania mogą emitować szkodliwe substancje, takie jak tlenki węgla, tlenki azotu, cząstki stałe i inne. Dlatego też badanie jakości ma na celu upewnienie się, że poziom emisji tych substancji do atmosfery jest zgodny z normami i regulacjami ekologicznymi.
Po trzecie, badanie jakości paliwa jest również ważne ze względów bezpieczeństwa użytkowników. Paliwo jest substancją łatwopalną, która może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi w przypadku nieszczęśliwych wypadków. Badanie jakości pozwala na upewnienie się, że produkt jest bezpieczny w użyciu i nie stanowi zagrożenia dla użytkowników.
Skandal na pogrzebie w polskim mieście. Chcieli pochować złą osobęGdzie stwierdzono najwięcej nieprawidłowości?
Jak przekazali przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego i dwie benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34% zbadanych.
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: świętokrzyskim (5,41% zbadanych), mazowieckim (2,4%) i podlaskim (2,38%). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców, najwięcej uchybień stwierdzono w kujawsko‑pomorskim (7,14%), warmińsko-mazurskim (6,25%) i zachodniopomorskim (4,88%).
Prezes UOKiK-u skomentowł wyniki badań
W wyniku kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach, a więc 3,15% skontrolowanych. Niewłaściwą jakość odnotowano w województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim.
- Stały monitoring jakości paliw przynosi efekty. W czasie pierwszej kontroli w 2003 roku aż 30% badanych próbek nie spełniało wymogów. W kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała. W 2022 roku zakwestionowaliśmy mniej niż 1,5% próbek - przekazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.
Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes urzędu jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów i negatywnych wyników z poprzednich lat.
Źródło: UOKiK