Moduł EDR obowiązkowym wyposażeniem aut od lipca tego roku
Wciąż trwają prace nad zmianami legislacyjnymi, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Unia Europejska zdecydowała, że już od lipca 2022 r. wszystkie nowe modele oferowane we wspólnocie będą musiały być wyposażone w tzw. czarne skrzynki.
Nowe wyposażenie będzie obowiązkowe w nowych modelach aut osobowych i dostawczych od lipca 2022 r., a we wszystkich nowych egzemplarzach od lipca 2024 r.
„Czarne skrzynki”, czyli moduły EDR będą gromadziły dane dotyczące parametrów jazdy od pięciu sekund przed wypadkiem aż do momentu zatrzymania się pojazdu. Dane te następnie mają być analizowane, aby dzięki nim ulepszyć samochodowe systemy bezpieczeństwa. Uspokajamy jednak - zebrane informacje muszą pozostać anonimowe i nie będą powiązane z numerem VIN pojazdu.
Moduły EDR (ang. Event Data Recorders) mają tak jak w samolotach, zbierać informacje o przebiegu zdarzeń drogowych. Dzięki nim specjaliści będą mogli odtworzyć przebieg wypadku od 5 sekund przed zdarzeniem aż do momentu zatrzymania się pojazdu. Pozwoli to zrozumieć okoliczności, w jakich dochodzi do wypadków, a także przyjrzeć się urazom będących ich konsekwencją. Wnioski te mają umożliwić opracowywanie bezpieczniejszych konstrukcji.
Moduł będzie gromadził informacje dotyczące samego pojazdu na chwilę przed zderzeniem, m.in. prędkość auta, stopień otwarcia przepustnicy (położenie pedału gazu), użycie hamulca, informację o zapięciu pasów bezpieczeństwa przez kierowcę i pasażera z przodu, lampki ostrzegawczej poduszek powietrznych i ewentualnie dezaktywację poduszki powietrznej dla pasażera z przodu.
Moduł będzie też zbierał informacje płynące z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa. Oprócz działania ABS-u i systemu ESP układ zapisze dane informujące o aktywacji poduszek powietrznych oraz działaniu napinaczy pasów bezpieczeństwa i ograniczników obciążenia.
Jak zapewniają prawodawcy, analiza warunków, w których dochodzi do wypadków, ma za zadanie potwierdzenie działania aktywnych i pasywnych systemów, które powinny chronić pasażerów aut i innych uczestników ruchu drogowego biorących udział w wypadkach. Dane te będą anonimizowane i nie zostaną powiązane z numerem VIN pojazdu. Dzięki temu nie będzie możliwości zidentyfikowania właściciela lub użytkownika konkretnego auta.
Nowy moduł stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia w nowych modelach aut osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek po 6 lipca 2022 r., Od 7 lipca 2024 r. element ten będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach osobowych i dostawczych oferowanych na rynkach Unii Europejskiej.
Producenci ciężarówek i autobusów w przypadku nowych modeli będą mieli czas na wprowadzenie EDR do stycznia 2026 r., natomiast w każdej nowej ciężarówce i każdym nowym autobusie do stycznia 2029 r.
Więcej o modułach EDR możecie dowiedzieć się z filmu poniżej:
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
Zenek Martyniuk ma już dość wybryków syna. Gwiazdor podjął ostateczną decyzję
SE: kierowcy Jarosława Kaczyńskiego złamali przepisy, grozi im ponad tysiąc złotych mandatu
Nie żyje Tolek Lisiecki. Nagła śmierć zaskoczyła bliskich i fanów krakowskiego muzyka
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]
Źródło: zDrogi.pl