Lidl chce chronić nieletnich przed piwem bezalkoholowym
Sieć sklepów Lidl konsekwentnie odmawia sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Zdaniem UOKiK może to stanowić bezprawne działanie ograniczające swobodę obywatelską.
W przeciągu ostatnich trzech lat piwo bezalkoholowe przeżywa niezwykły wzrost popularności. Już niemal każdy browar w Polsce ma w swej ofercie wersję "0,0%", choć samo oznaczenie nie jest do końca zgodne z prawdą.
Lidl chce wychowywać młodzież?
Dotyczy bowiem produktów, w których skład wchodzi mniej niż 0,5% alkoholu. Jego śladowe ilości są zatem w napojach obecne. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) ostrzega, że spożywanie tego rodzaju trunków przez osoby niepełnoletnie może doprowadzić do wyrobienia określonych nawyków, które w przyszłości skutkować mogą nawet uzależnieniem. Na opinii PARPA opiera się decyzja zarządu sieci sklepów Lidl o zakazie sprzedaży w swoich placówkach piwa bezalkoholowego osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Podobne rozwiązania wprowadził również Aldi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Czy jest to w pełni legalne? UOKiK ma ku temu poważne wątpliwości, argumentując je troską o swobodę obywatelską.
Jak to jest z tym "piwem zero"?
W rozumieniu ustawy, piwo bezalkoholowe posiadające stężenie alkoholu w ilości mniejszej niż 0,5% nie jest napojem alkoholowym. Teoretycznie nie ma więc żadnej podstawy, by zakazywać jego sprzedaży niepełnoletnim.
Jak stwierdziła w rozmowie z WP rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch, punkty sprzedażowe mają możliwość wprowadzenia określonych reguł w swoich placówkach o ile nie naruszają one polskiego prawa.
W tym przypadku można jednak mówić o złamaniu obowiązujących przepisów, a konkretnie art. 135 kodeksu wykroczeń, który mówi o swobodzie obywatelskiej i dostępie do towarów i usług.
W tej sytuacji, w teorii nie jest to sprawa, którą powinien zajmować się UOKiK, a organy ścigania. Jak jednak połączyć to z dbałością firmy o kwestię wychowania małoletnich?
Warto zaznaczyć, że sam zakaz sprzedaży piw bezalkoholowych osobom niepełnoletnim nie jest w interesie Lidla w kwestiach czysto handlowych. Napoje tego rodzaju są bowiem bardzo popularne. Tylko w ubiegłym roku Polki i Polacy wydali na nie 850 mln zł.
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami ze swojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec.pl
Źródło: wp.pl, portalspozywczy.pl