Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Lidl chce chronić nieletnich przed piwem bezalkoholowym
Paweł Sekmistrz
Paweł Sekmistrz 07.10.2021 10:46

Lidl chce chronić nieletnich przed piwem bezalkoholowym

niebieski tekst goniec.pl na białym tle
Marek Bazak/East News - zdjęcie ilustracyjne

Sieć sklepów Lidl konsekwentnie odmawia sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Zdaniem UOKiK może to stanowić bezprawne działanie ograniczające swobodę obywatelską.

W przeciągu ostatnich trzech lat piwo bezalkoholowe przeżywa niezwykły wzrost popularności. Już niemal każdy browar w Polsce ma w swej ofercie wersję "0,0%", choć samo oznaczenie nie jest do końca zgodne z prawdą.

Lidl chce wychowywać młodzież?

Dotyczy bowiem produktów, w których skład wchodzi mniej niż 0,5% alkoholu. Jego śladowe ilości są zatem w napojach obecne. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) ostrzega, że spożywanie tego rodzaju trunków przez osoby niepełnoletnie może doprowadzić do wyrobienia określonych nawyków, które w przyszłości skutkować mogą nawet uzależnieniem. Na opinii PARPA opiera się decyzja zarządu sieci sklepów Lidl o zakazie sprzedaży w swoich placówkach piwa bezalkoholowego osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Podobne rozwiązania wprowadził również Aldi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czy jest to w pełni legalne? UOKiK ma ku temu poważne wątpliwości, argumentując je troską o swobodę obywatelską.

Jak to jest z tym "piwem zero"?

W rozumieniu ustawy, piwo bezalkoholowe posiadające stężenie alkoholu w ilości mniejszej niż 0,5% nie jest napojem alkoholowym. Teoretycznie nie ma więc żadnej podstawy, by zakazywać jego sprzedaży niepełnoletnim.

Jak stwierdziła w rozmowie z WP rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch, punkty sprzedażowe mają możliwość wprowadzenia określonych reguł w swoich placówkach o ile nie naruszają one polskiego prawa.

W tym przypadku można jednak mówić o złamaniu obowiązujących przepisów, a konkretnie art. 135 kodeksu wykroczeń, który mówi o swobodzie obywatelskiej i dostępie do towarów i usług.

W tej sytuacji, w teorii nie jest to sprawa, którą powinien zajmować się UOKiK, a organy ścigania. Jak jednak połączyć to z dbałością firmy o kwestię wychowania małoletnich?

Warto zaznaczyć, że sam zakaz sprzedaży piw bezalkoholowych osobom niepełnoletnim nie jest w interesie Lidla w kwestiach czysto handlowych. Napoje tego rodzaju są bowiem bardzo popularne. Tylko w ubiegłym roku Polki i Polacy wydali na nie 850 mln zł.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami ze swojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec.pl

Źródło: wp.pl, portalspozywczy.pl

Tagi: