Koniec CPK, czas na Port Polska. Nowe otwarcie za 131 miliardów złotych
Decyzja zapadła i nie ma już odwrotu od wielkich zmian w strategicznej infrastrukturze kraju. Projekt, który przez lata budził skrajne emocje, zyskał właśnie nową tożsamość oraz precyzyjny kierunek rozwoju. To nie tylko korekta nazewnictwa, ale całkowite przemodelowanie podejścia do inwestycji, która ma zdefiniować gospodarczą przyszłość naszego regionu na najbliższe dekady.
Nowa nazwa i odcięcie od przeszłości
Premier Donald Tusk oficjalnie ogłosił zmianę nazwy Centralnego Portu Komunikacyjnego na „Port Polska”. Decyzja ta ma wymiar symboliczny i służy odcięciu się od działań poprzedniej władzy, które szef rządu określił mianem „pustej propagandy” oraz źródła nadużyć. Nowa marka ma zerwać z fatalnymi skojarzeniami, otwierając rozdział, w którym inwestycja stanie się wizytówką kraju i miejscem, gdzie „Polska rozwija skrzydła”.
Kwestie prawne i rozliczenia
Transformacji wizerunkowej towarzyszą zdecydowane kroki prawne mające na celu rozliczenie błędów przy dotychczasowej realizacji projektu. Do prokuratury wpłynęło łącznie sześć zawiadomień – trzy złożone przez samą spółkę i trzy przez Krajową Administrację Skarbową – dotyczących podejrzeń nadużyć, a nawet kradzieży. Premier podkreślił konieczność „czyszczenia” inwestycji, aby nowy projekt mógł być realizowany w sposób przejrzysty.
Zarządzanie przez PPL i nowe miejsca pracy
Fundamentem nowej strategii jest umowa zawarta ze spółką Polskie Porty Lotnicze (PPL), która obejmie udziały, wybuduje lotnisko i będzie nim zarządzać. Rząd stawia na „mądrą repolonizację”, dążąc do tego, by narodowym centrum zarządzali Polacy, a zyski trafiały do krajowych firm. Przedsięwzięcie ma również kluczowe znaczenie dla rynku pracy, gwarantując stałe zatrudnienie dla 30 do 40 tysięcy obywateli.
Harmonogram, koszty i lokalizacja
Inwestycja, zlokalizowana na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin, ma pełnić funkcję nowoczesnego hubu transportowego, centrum biznesowego i handlowego, stając się sercem komunikacyjnym tej części Europy. Oddanie obiektu do użytku zaplanowano na 2032 rok, a szacowany koszt całego przedsięwzięcia wynosi 131,7 miliarda złotych.