Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Wiadomości > Kierownica w twoim aucie drga i wibruje? Przyczyna nie jest jednoznaczna
Piotr Dutka
Piotr Dutka 17.02.2022 15:02

Kierownica w twoim aucie drga i wibruje? Przyczyna nie jest jednoznaczna

Pixabay
Pixabay

Bez cienia najmniejszej wątpliwości można powiedzieć, że drganie, czy też wibrowanie  kierownicy nie jest przyjemnym odczuciem. Nierzadko pojawia się ono podczas jazdy, zawsze wybijając z odpowiedniego rytmu, a gorsza wprowadzają niepokój. Bardzo często jest to oznaka poważnych problemów, związanych z samochodem. Nie warto ich ignorować, ponieważ potencjalne skutki mogą być opłakane.

W takiej sytuacji, pierwszym skojarzeniem, które przychodzi nam na myśl są problemy z kołami. Wiele osób za wszelkiego rodzaju wibracje obwinia właśnie ten element samochodu. Wszystko przez to, że są one bezpośrednio połączone z kolumną kierowniczą i przez to mogą przenosić różnego rodzaju wibracje na koło, co będzie odczuwalne dla właściciela pojazdu.

Najbardziej popularną usterką jest oczywiście złe wywarzenie kół. To właśnie ten czynnik jest odpowiedzialny za największą liczbę usterek.

Zwykle dzieje się tak po zmianie opon w nie do końca renomowanym zakładzie wulkanizacyjnym. W momencie, gdy specjalista nie zwróci należytej uwagi na dodanie i odjęcie ciężarków, wówczas koło może pracować nieregularnie i nie będzie dobrze leżało na piaście.

Drugim, równie realnym scenariuszem jest krzywizna felg. Czasem zdarza się, że ulegają one wygięciu się lub pęknięciu wewnętrznemu, którego dokładnie nie widać na zewnątrz. Wówczas może się zdarzyć, że jedno koło będzie drgało zupełnie inaczej, co poczuje kierowca poprzez przenoszone na koło napięcie. Mimo wszystko ten rodzaj awarii jest jednak bardzo rzadki.

Warto podkreślić, że na ewentualne wibracje na kole kierownicy może mieć wpływ także stan opon. Nawet drobne uszkodzenia struktury wewnętrznej lub wybrzuszenie na bieżniku mają możliwość wywołania drgań, które w takiej sytuacji będą naprawdę mocno wyczuwalne. Czasem problemem może być także niedokładne dokręcenie kół, ale w takim przypadku powinno się słyszeć jeszcze charakterystyczny dźwięk.

Być może chodzi o zawieszenie.

Nierzadko stan kół jest w porządku, dlatego przyczyny drgań należy szukać gdzieś indziej.

Kolejnym układem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest układ zawieszenia. Dwie sytuacje mogą wpłynąć na to, że na kolumnę kierowniczą zostaną przeniesione drgania, które będą odczuwalne przez osobę prowadzącą pojazd. Z jednej strony to amortyzatory, a z drugiej niechciane luzy.

Luzy w zawieszeniu lub układzie kierowniczym mogą realnie przyczynić się do mocnego drgania kierownicy. Bardzo często problem będzie leżał w przekładni kierownicy lub w przegubach półosi. Istnieje prosty sposób, by to sprawdzić.

Skontroluj przekładnię podczas postoju. Jeśli wyczujesz luz, to będziesz miał pewność, że to jest problem. Ale jeśli wibracja pojawia się przy dużych prędkościach i to nie tylko na kierownicy, to wówczas można obstawiać problem z przegubem.

Równie problematyczne mogą być amortyzatory. Ich stan powinno się monitorować stale i dokładnie. Ich duże zużycie może przyczynić się do tego, że pojawią się drgania i wibracje przenoszone na koło kierownicze. Będzie tak, szczególnie jeśli obie usterki się połączą, a więc jeśli dodatkowo do zużytych amortyzatorów dojdą luzy w zawieszeniu. W mocno wyeksploatowanych autach tak niekiedy się dzieje, choć jest to dość niecodzienny przypadek.

Drgania mogą być również odczuwalne w czasie hamowania. Wówczas oznacza to poważny problem, którego nie należy bagatelizować.

Ze sporą dozą prawdopodobieństwa można wówczas powiedzieć, że uszkodzeniu uległy elementy układu hamulcowego albo że jest to problem z piastą koła. Najczęściej wibracje przenoszą się na przednią część auta, w tym na kierownicę, gdy pojazd traci prędkość.

Gdy wyczujesz tego typu wibracje musisz jak najszybciej udać się do do mechanika.

Czasem powodem mogą być na przykład pofałdowane tarcze hamulcowe. To kierowca odkształca je, hamując mocno i przy skręconych kołach. Może się też zdarzyć, że rozgrzane hamulce zostaną mocno schłodzone, na przykład wjechaniem w kałużę.

Pamiętaj, że w tych wszystkich przypadkach powinieneś także czuć pulsujący hamulec. Tak będzie także, gdy bębny hamulcowe będą się zużywały nierównomiernie. Jeśli stracą swój okrągły kształt, to wówczas zacznie się tworzyć miejsce na wibracje, które szybko zostaną – przy hamowaniu – przeniesione na kierownicę i staną się łatwo wyczuwalne. Za drgania kierownicy mogą odpowiadać też zużyte piasty.

Nietypowe ruchy kierownicy i wyczuwalne wibracje na niej można także dostrzec, gdy samochód przyspiesza. Jeśli dzieje się to tylko wówczas, to problem może leżeć po stronie układu napędowego, co jest jedną z najgorszych wiadomości. W autach na tylną oś problemem są krzyżaki wału napędowego. Jeśli auto ma napęd na cztery koła, wówczas drgania mogą być wyczuwalne w całej konstrukcji pojazdu.

Nieprzyjemne drgania kierownicy mogą być powodowane w trakcie przyspieszania przez przeguby półosi napędowych. Najczęściej sam kierowca doprowadza je do złego stanu, dynamicznie ruszając na skręconych kołach. Uszkodzenia ulegają krzyżak na półosi i kielich, co może pochłonąć nawet kilkaset złotych.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]