NFZ ostrzega przed próbami wyłudzenia danych pacjentów placówek medycznych
W piątek 23 kwietnia na oficjalnej stronie Narodowego Funduszu Zdrowia opublikowano pilne ostrzeżenie dotyczące prób wyłudzania wrażliwych informacji o pacjentach z ośrodków medycznych. Przypomniano, że pracowników obowiązuje ochrona danych osobowych. NFZ ostrzega przed kolejnymi podejrzanymi telefonami wykonywanymi przez oszustów.
Wiadomości o próbach wyłudzania danych pacjentów pojawiły się także w mediach społecznościowych Narodowego Funduszu Zdrowia. Oświadczono, że osoby, które wykonują telefony do placówek medycznych, podają się za kontrolerów zbierających informacje dla departamentu.
Pilne ostrzeżenie Narodowego Funduszu Zdrowia
W swoim komunikacie Narodowy Fundusz Zdrowia przyznał, że do undefinedpaństwowej jednostki organizacyjnej dotarły już pierwsze sygnały, które dają powody do niepokoju. Odnotowano próby wyłudzania informacji wrażliwych pacjentów pod pretekstem przeprowadzania kontroli.
W związku z tym w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie jednostki, że nigdy nie może dojść do sytuacji, w której osoby pracujące z ramienia Departamentu Kontroli NFZ wymagają od świadczeniodawców podania danych osobowych pacjentów podczas rozmowy telefonicznej.
[EMBED-242]
To sygnał dla wszystkich, by w razie otrzymania takiego podejrzanego telefonu nie udzielać żadnych wrażliwych informacji. Warto też poprosić o imię i nazwisko rozmówcy oraz dane służbowe, co może odstraszyć, niektórych oszustów. Należy jednak pamiętać, że mogą przedstawić fałszywą tożsamość.
Narodowy Fundusz Zdrowia reaguje na sygnały
Z informacji przekazanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że każdy, kto spotyka się z sytuacją, podczas której zostanie poproszony o podanie danych w trakcie rozmowy telefonicznej pod pretekstem przeprowadzania kontroli NFZ, powinien taki incydent zgłosić do najbliższego oddziału jednostki organizacyjnej.
NFZ poinformował także, że takie podejrzane telefony powinny być również zgłaszane organom ścigania. Jak przekazano w komunikacie, Narodowy Fundusz Zdrowia rozpoczął już w tej sprawie współpracę ze służbami.
Na koniec instytucja zwróciła się także do pracowników placówek medycznych. Osoby odbierające telefony muszą przede wszystkim pamiętać o obowiązku ochrony danych osobowych pacjentów. Powinni też zachować czujność w związku z pojawieniem się prób ich wyłudzania.
Policja przypomina, że oszuści często podają się za pracowników służb mundurowych oraz innych służb publicznych (np. lekarzy), by wyłudzać wrażliwe informacje czy pieniądze. W takich sytuacjach przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek.
[EMBED-582]
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
Minister zdrowia podał wstępny termin zniesienia obowiązku noszenia maseczek na świeżym powietrzu
Lichtman ujawnił, co stało się na przedostatnim spotkaniu z Krawczykiem. Padła wyjątkowa prośba