Oszuści podszywają się pod ZUS. Wydano ostrzeżenie
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami. Oszuści podszywają się pod konsultantów infolinii i próbują wyłudzić dane. Wystarczy chwila nieuwagi, aby przekazać szczegółowe informacje w niepowołane ręce.
W trosce o bezpieczeństwo Polaków ZUS opublikował specjalny komunikat na oficjalnej stronie internetowej. Z obserwacji urzędników wynika, że ataki nasiliły się w połowie stycznia.
ZUS na celowniku oszustów. Przechwytują numer infolinii
Ofiarami telefonicznych i internetowych oszustów najczęściej padają klienci banków, o czym informowaliśmy tutaj. Tym razem zagrożenie czyha niemal na wszystkich, ponieważ przestępcy podszywają się pod ZUS.
W komunikacie na oficjalnej stronie internetowej ZUS przekazuje, że zaobserwowała tzw. spoofing telefoniczny. To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod numer telefonu.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo
Mimo że na ekranie telefonu wyświetla się numer przypisany do infolinii, to dzwoni osoba niezwiązana z instytucją. "W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod pracowników banków czy urzędów", czytamy w komunikacie ZUS.
Oszuści próbują wyłudzić dane. ZUS ostrzega
Do ZUS napływają zgłoszenia od zaniepokojonych Polaków. Okazuje się bowiem, że odbierają połączenia z numeru infolinii ZUS (22 560 16 00), ale rozmowa z rzekomym konsultantem budzi ich wątpliwości.
W trakcie rozmowy osoba podszywająca się pod ZUS prosi m.in. o potwierdzenie zmiany numeru telefonu udostępnionego na PUE ZUS. Oszuści pytają także, czy mają powiadomić bank o zmianie numeru. W ten sposób próbują wyłudzić informacje.
ZUS zareagował na te doniesienia, przypominając o kilku podstawowych zasadach. W komunikacie czytamy, że konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS nigdy nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numeru telefonu w PUE ZUS czy w banku.
Dodatkowo ZUS zaznaczył, że konsultanci kontaktują się z klientami zwykle po wcześniejszym telefonie od osób zainteresowanych. Czasami dzwonią samodzielnie w związku ze sprawą, którą prowadzi ZUS.
Poza tym telefony od konsultantów mogą dotyczyć wezwania na kontrolę w sprawie prawidłowego korzystania ze zwolnienia lekarskiego. Jeżeli pracownik ZUS żąda innych informacji, to klient może podejrzewać, że padł ofiarą oszusta.
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
"Lex Kaczyński" trafi do kosza? Posłowie klubu PiS coraz mniej chętni je poprzeć
Wrzucili do puszki 50 tys. zł i patrzyli na reakcję wolontariuszy WOŚP
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]
Źródło: zus.pl