Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Finanse > Zbiłeś butelkę lub słoik w sklepie? Warto wiedzieć, czy trzeba za to zapłacić
Laura  Młodochowska
Laura Młodochowska 07.09.2024 16:33

Zbiłeś butelkę lub słoik w sklepie? Warto wiedzieć, czy trzeba za to zapłacić

sklep
Fot. Pixabay.com

Czy musimy zapłacić za uszkodzony w sklepie towar? W codziennym pośpiechu nietrudno o drobny wypadek w czasie zakupów. Nic więc dziwnego, że zwłaszcza w dużych sklepach często natrafiamy na rozbite słoiki czy butelki. Co jednak sytuacji, gdy i nam przydarzy się taka sytuacja? Jest tutaj jedna, kluczowa zasada. 

Czy muszę zapłacić za uszkodzony w sklepie towar?

Zniszczenie towaru w sklepie nierzadko wiąże się z niemałym stresem nie tylko dla klientów. W alejkach sklepowych nierzadko panuje ścisk, co w połączeniu z pośpiechem może łatwo doprowadzić do chociażby strącenia produktów z półek. O tym, czy w takiej sytuacji będziemy musieli zapłacić za uszkodzony towar, decyduje jedna zasada.

ZOBACZ: Na tę opłatę masz 14 dni. Zapomnisz, zapłacisz 86 tys. zł kary

Te osoby wcale nie są zwolnione z abonamentu RTV. Trzeba wiedzieć

Uszkodzenie towaru w sklepie przez klienta – kto płaci?

Pracownicy sklepów w sytuacji zniszczenia przedmiotu przez klienta mogą zachować się różnie. Gdy robimy zakupy w dużych sklepach czy dyskontach, rozbita butelka napoju jest uznawana za niewielką stratę, a jej koszt raczej nie znajduje się na rachunku klienta. Oczywiście pod warunkiem, że był to przypadek. 

ZOBACZ: PSL dostaje pieniądze od deweloperów. Płyną dziesiątkami tysięcy

Inaczej może być w przypadku niewielkich, często osiedlowych sklepów. Jak podaje Interia, w niektórych sytuacjach sprzedawcy mogą naliczyć 30 proc. ceny produktu bądź nawet poprosić o oddanie całej kwoty. 

Co na ten temat mówi prawo? Zwrot za produkt może być wymagany w zależności od okoliczności, w jakich doszło do jego zniszczenia.

Kto płaci za zniszczony produkt w sklepie?

Sprzedawca może zażądać zwrotu za zniszczony produkt, jeśli do jego uszkodzenia doszło za sprawą naszej lekkomyślności, np. kiedy wrzuciliśmy słoik do koszyka. Kodeks cywilny uznaje, że odpowiedzialność za wyrządzone szkody przez dzieci do 13. roku życia ponoszą ich opiekunowie. Zobowiązani są oni więc do kontrolowania ich zachowań i niekiedy fo naprawiania wyrządzonych przez nich szkód. 

Niezależnie od okoliczności, jeśli doszło do zniszczenia jakiegoś produktu, warto zwyczajnie poinformować o tym fakcie osoby pracujące w sklepie. W zdecydowanej większości przypadków poinformują nas one, że nie ma potrzeby zapłacenia za produkt.