Zapukają do drzwi i przyniosą list. Nikt nie uniknie opłaty
Urzędnicy już za chwilę zapukają do drzwi Polaków, aby wręczyć im specjalny list. Informacji nie należy lekceważyć, a niektóre osoby otrzymają ją drogą elektroniczną. U zdecydowanej większości zjawią się jednak urzędnicy, którzy pracują od poniedziałku do soboty w godzinach od 9 do 20. Wiele wskazuje na to, że taka wizyta może być ostatnią. Kto powinien spodziewać się przekazania decyzji?
Urzędnicy dostarczą ważne decyzje
11 stycznia 2025 r. ruszyła akcja doręczania decyzji podatkowych do mieszkańców Gdańska. Pracownicy Urzędu Miasta odwiedzą nawet 100 tys. osób, a ich wizyty należy się spodziewać o poniedziałku do soboty w godzinach od 9 do 20. Przekazanie listu odbędzie się osobiście, ponieważ jest to opcja bardziej ekonomiczna od usług pocztowych.
ZOBACZ: Nowa ulga podatkowa w 2025 roku. Będzie można sporo zyskać, zasady są jasne
Decyzje podatkowe trafią do Gdańszczan
Gdańscy urzędnicy ruszą ulicami miasta, aby przekazać mieszkańcom decyzje podatkowe. Co ciekawe, zdecydowana większość informacji zostanie dostarczona właśnie w ten sposób. Chociaż nawet 30 tys. mieszkańców obiera już tę korespondencję elektronicznie, to urzędnicy nadal na początku roku dostarczają nawet 100 tys. listów.
ZOBACZ: Wydał 5 zł w Lotto i wygrał główną nagrodę. Dostanie jednak znacznie mniej, niż się spodziewał
Urzędnicy dostarczają decyzję podatkowe
Urzędnicy gdańskiego magistratu przekażą osobiście decyzję podatkowe już po raz szesnasty. Warto mieć na uwadze, że w czasie wizyty nie powinni oni pobierać żadnej opłaty, a jeśli o to poprosimy, muszą okazać nam legitymację służbową.
Pracownicy Urzędu Miasta wymagać będą jedynie złożenia czytelnego podpisu na urzędowym potwierdzeniu odbioru. Co, jeśli urzędnicy nie zastaną nas w domach? List może być przekazany dorosłemu domownikowi lub nawet sąsiadowi.
Decyzje mają być doręczane do 1 lutego, dzięki czemu najprawdopodobniej w ten sposób uda się dostarczyć 90 proc. z nich. W pozostałych przypadkach zostaną one nadane listem poleconym przez Pocztę Polską. Na pytanie o to, dlaczego wszystkie decyzje nie są dostarczane w ten sposób, Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu tłumaczy, że to rozwiązanie zdecydowanie mniej opłacalne. Przekazywanie decyzji przez urzędników ma być bardziej efektywne. Okazuje się jednak, że może być to jednak ostatni rok z osobistym doręczaniem decyzji podatkowych. Wszystko za sprawą rosnącej liczby osób decydujących się na doręczenia elektroniczne.
W miarę przyrostu liczby osób posiadających adres do doręczeń elektronicznych z każdym rokiem decyzji papierowych będzie zdecydowanie mniej – dodała Paulina Chełmińska.
W 2025 r. w Gdańsku łącznie 110 pracowników Urzędu Miasta dostarczy decyzje podatkowe. Osoby, które deklarowały już odbiór decyzji drogą elektroniczną, otrzymają ją na skrzynkę ePUAP. Wówczas wystarczy zalogować się bezpośrednio do platformy, nie przez aplikację mObywatel.
Osoby fizyczne mogą uregulować podatek od nieruchomości zarówno w czterech ratach, jak i jednorazowo. Jeśli zdecydujemy się na rozłożenie opłat, urzędnicy będą oczekiwać na przelewy do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. W sytuacji, gdy całkowita kwota podatku wynosi mniej niż 100 zł, płatność należy uregulować jednym przelewem do 15 marca.
Nieco inna sytuacja ma miejsce w przypadku przedsiębiorców. Termin wpłat podatku mija 15 dnia każdego miesiąca z wyjątkiem stycznia, gdy podatek od nieruchomości uregulowany musi zostać do końca miesiąca.
Czy w 5 sekund dasz radę stwierdzić, co jest nie tak na poniższym obrazku? Podejmij wyzwanie i daj znać, jak ci poszło!