Weszły w życie zmiany dotyczące punktów karnych. Kierowcy będą zadowoleni
Dotychczasowe przepisy dotyczące wykroczeń drogowych przewidywały, że kierowcom punkty karne dopiero anulują się po dwóch latach. Nowe reguły, które weszły w życie 17 września 2023 roku, ułatwią życie kierowcom. Nie będzie to jednak ani tanie, ani wygodne. Jakie zmiany wprowadzono?
Od niedzieli nowe przepisy dotyczące punktów karnych
Wprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany przepisów drogowych nie przewidują obniżki wysokości mandatów, nie ulegnie zmianie także wysokość punktów karnych za poszczególne wykroczenia.
- Wprowadzamy jedynie możliwość skasowania 6 punktów w czasie kursu reedukacyjnego, raz na pół roku, który będzie wyglądał inaczej niż do tej pory. Tam będzie więcej części praktycznej. Ośrodki szkolenia kierowców też mają wycenić te kursy o wiele drożej niż do tej pory – świadczył w rozmowie z PAP wiceminister Rafał Weber. Krytycznie wobec tych zmian wypowiedział się za to Stefan Rzońca. Według niego "rządzący niepotrzebnie grzebią, zbyt często, w prawie o ruchu drogowym".
- Życzyłbym sobie, że nie częściej raz na 10 lat zrobić jakieś mądre zmiany, po akceptacji fachowców, nie polityków. Byłbym przeciwny, aby politycy grzebali cokolwiek przy ustawie w ramach najbliższych wyborów, żeby się chyba przypodobać głosującym. (…) Niepotrzebnie rząd namieszał od września zeszłego roku i teraz znowu jest ta zmiana, czyli co stare było dobre, bo wracamy do starych przepisów - mówił na antenie TVN24. Jakie konkretnie zasady przywrócono?
Krzysztof Jackowski miał niepokojącą wizję. Ostrzega Polaków przed tym, co ma nastąpićPunkty karne 2023. Politycy wracają do starych przepisów
Nowe przepisy przewidują, że informacje o liczbie punktów karnych, które są gromadzone w centralnej ewidencji kierowców, będą usuwane po roku, a nie z upływem dwóch lat. Regulacja ta obowiązywała do 2022 roku. To ukłon w stronę firm transportowych, które na surowszych zasadach traciły najwięcej.
- Kierowcy tirów, którzy spędzają na kółkiem kilka godzin dziennie, są narażeni na ryzyko mniejszych wykroczeń, ale te punkty są zbierane. Dwuletnie kasowanie uzbieranych punktów może spowodować, że nie będą mieli oni możliwości kontynuować pracy. Te sygnały zostały przez nas przeanalizowane. Już teraz brakuje około 150 tysięcy kierowców transportu ciężkiego - podkreślił Rafał Weber. Kolejną możliwością na redukcję punktów przyznanych przez policyjną "drogówkę" mogą być specjalne szkolenia edukacyjne. Jak będą wyglądały?
Jak usunąć punkty karne? Płatne szkolenia dla kierowcow
Ukarani kierowcy maksymalnie raz na pół roku będą mogli wykupić w płatnych szkoleniach, dzięki którym dostaną szansę na odjęcie 6 punktów karnych. Zasada nie dotyczy tylko tych, którym wydano dokument uprawniający w okresie do 365 dni. Nauki podzielono na cztery części i wydłużono ich czas z 6 na 8 godzin.
W pierwszej zostaną omówione przepisy i zasady ogólne ruchu drogowego, w drugiej kierowcy zapoznają się z przyczynami, skutkami wypadków oraz temu, jak im zapobiegać. W trzeciej części szkolenia poznają prawne i społeczne skutki wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji, a finalnie wyedukują się w kwestii psychologicznych aspektów kierowania pojazdem.
Nowe przepisy przewidują również ćwiczenia teoretycznie w zakresie hamowania awaryjnego przy prędkościach 30 km/h i 50 km/h. Pamiętać warto również o tym, że możliwość zredukowania ilości punktów dotyczy jedynie tych, za które mandaty i grzywny zostały uprzednio opłacone.
- Nie przewidujemy efektu jo-jo, czyli powrotu do tych statystyk wypadków, które były na przykład w roku 2019 roku - zapewnia w PAP wiceminister Rafał Weber, mając na myśli policyjne dane sprzed czterech lat. Wówczas doszło do 30,2 tys. wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2,9 tys. osób. W 2022 roku statystyki były niższe - 21,3 tys. wypadków i 1,9 tys. zgonów.
Źródło: PAP, TVN24