Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Wiadomości > Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy wszystkich klientów bez wyjątku
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 08.03.2025 19:18

Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy wszystkich klientów bez wyjątku

Bank PKO BP
Bank PKO BP (Fot. Rakoon, CC0, via Wikimedia Commons)

Bank PKO BP wydał ważny komunikat. Wszyscy klienci powinni się z nim zapoznać, ponieważ sprawa dotyczy bezpieczeństwa ich kont. 

Pieniądze w PKO BP na celowniku cybeprzestępców

Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby zdobyć dane osobowe i dostęp do rachunków bankowych. Wystarczy jedno nieuważne kliknięcie, aby paść ofiarą ataku i stracić dorobek życia. Jak się przed nimi chronić?

PKO BP ostrzega swoich klientów przed oszustami, którzy rozsyłają wiadomości e-mailowe o temacie "potwierdzenie przelewu". Wiadomości te zawierają rzekomy podgląd potwierdzenia transakcji, jednak jest to jedynie link prowadzący do pobrania złośliwego oprogramowania.

Umieszczony w treści wiadomości rzekomy podgląd potwierdzenia zrealizowanego przelewu jest w rzeczywistości linkiem prowadzącym do pobrania złośliwego oprogramowania - informuje bank.

Fałszywe e-maile wyglądają wiarygodnie, ponieważ w polu nadawcy widnieje "PKO Bank Polski", co może zmylić nieuważnych odbiorców.

Nie otwieraj załączników i nie klikaj w linki w tego rodzaju e-mailach. Jeśli klikniesz w link, możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z naszą bezpłatną infolinią pod numerem 800 302 302 - przypomina bank.

PKO BP zwraca również uwagę, że nigdy nie zamieszcza linków w wiadomościach e-mail ani SMS-ach.

Zanim zalogujesz się do serwisu iPKO, zawsze sprawdzaj dokładnie adres strony. Linki do fałszywych stron zamieszczane są także w reklamach w wyszukiwarce i wyglądają jak zwykłe wyniki wyszukiwania - podkreśla bank.

Uwielbiane produkty znikają z Pepco. Decyzja już zapadła

Oszuści podszywają się także pod Santander Bank

Nie tylko PKO BP stał się celem cyberprzestępców. Klienci banku Santander w ostatnim czasie również otrzymują podejrzane wiadomości SMS informujące o rzekomym wygaśnięciu ich dostępu do bankowości internetowej. Wiadomości te zawierają link, który prowadzi do fałszywej strony, mającej na celu wyłudzenie danych.
Santander podkreśla, że nigdy nie wysyła SMS-ów z linkami ani nie prosi o dane do logowania i kart.

W podejrzanych wiadomościach zwykle znajduje się informacja o wygasaniu bankowości, aktualizacji aplikacji, weryfikacji konta itp. Przestępcy używają też znaków spoza polskiego alfabetu - wyjaśnia bank.

Jak uniknąć oszustwa?

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa przypominają, aby zawsze dokładnie sprawdzać adresy e-mail i numery telefonów nadawców wiadomości. Ważne jest też, aby nie klikać w linki i nie otwierać załączników w podejrzanych wiadomościach - banki nigdy nie proszą o podawanie danych do logowania, PIN-ów ani haseł przez SMS-y lub e-maile.

Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności wiadomości, najlepiej skontaktować się bezpośrednio z bankiem poprzez oficjalne kanały komunikacji oraz zgłosić podejrzaną sytuację do CERT Polska, aby szybko zablokować podejrzane strony internetowe.