Ta kontrolka może oznaczać poważne kłopoty. Potencjalny koszt naprawy jest naprawdę okazały
Nie od dziś wiadomo, że kontrolka akumulatora pojawiająca się na desce rozdzielczej to powód do poważnych zmartwień. Wielu kierowców nie wie w jaki sposób zareagować na jej widok. Najczęściej występujący problem będzie dotyczył ładowania samochodu i w sporej ilości przypadków będzie on związany z alternatorem. Ale możliwości potencjalnych awarii jest zdecydowanie więcej.
Akumulator to integralna część każdego samochodu. Dostarcza prąd, który jest niezbędny, by w ogóle można było uruchomić pojazd, gdy silnik nie pracuje. Podobnie w trakcie jazdy, gdy prąd z akumulatora potrzebny jest między innymi do sterowania silnikiem, regulowania klimatyzacji czy choćby do odpalenia radia.
Rola energii elektrycznej w funkcjonowaniu samochodów stale się zwiększa. I właśnie dlatego w dzisiejszych czasach potrzeba dobrego akumulatora jest jeszcze bardziej uwidoczniona.
Akumulator jest ładowany poprzez alternator, gdy silnik spalinowy pracuje. W ten sposób trwale produkowany prąd jest dostępny w odpowiedniej ilości, by móc zasilić wszystkie systemy, które go potrzebują. Zwykle właśnie ładowanie jest problemem, gdy na desce rozdzielczej pojawi się świecący na czerwono znaczek akumulatora.
Kontynuowanie jazdy bez aktywnego ładowania baterii przez alternator będzie skutkował nie tylko jej rozładowaniem, ale także problemami z wieloma systemami w samochodzie.
Jaka będzie reakcja samochodu, tuż po jego uruchomieniu.
Co ważne najczęściej auto nie zatrzyma się od razu po zasygnalizowaniu problemu z ładowaniem akumulatora. Po pierwsze wynika to z tego, że w urządzeniu znajduje się jakiś zapas energii, który wystarcza na zasilenie systemów, głównie na podtrzymanie pracy pompy paliwa, wtryskiwaczy, układu zapłonowego, które są niezbędne do jazdy. Jak długo można jechać bez ładowania?
To zależy od tego, czy akumulator jest sprawny, jak wiele systemów jest włączonych oraz od jak długiego czasu alternator nie pracuje prawidłowo.
Warto wiedzieć, co zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora. Najczęściej auto nie zatrzyma się od razu, ale pojawienie się komunikatu wywoła reakcję łańcuchową. Można spodziewać się kolejnych kontrolek zapalających się tuż po sobie. Najczęściej pojawią się oznaczenia systemów ABS/ESP, poduszek powietrznych, wspomagania kierownicy i awarii silnika.
Będzie to oznaczało, że napięcie w instalacji spadło poniżej określonego progu. Dużym problemem może być kierownica, która bez wspomagania utrudni proste manewrowanie układem jezdnym.
Co zrobić, gdy zobaczysz kontrolkę akumulatora na desce rozdzielczej?
Po pierwsze i najważniejsze nie panikuj. Myśląc spokojnie, masz większe szanse na opanowanie sytuacji. Następnie poszukaj odpowiedniego miejsca, w którym będzie w stanie w bezpieczny sposób zatrzymać swoje auto.
Kolejnym krokiem będzie zgaszenie, a następnie uruchomienie silnika. Jeśli to Ci się uda, a kontrolka zgaśnie, być może problem był tylko chwilowy. Jeśli nie zgaśnie, nie próbuj ruszać!
Sprawdzaj temperaturę silnika. Jeśli awaria dotyczy tego samego pasa, który napędza alternator i pompę wody, możesz doprowadzić do zatarcia silnika, dlatego jeśli temperatura wzrośnie, szybko wyłącz silnik.
Sprawdź pasek napędu. Jeśli się urwał, nigdzie się nie ruszaj. Jeśli jest cały, możesz znaleźć wygodniejsze miejsce, gdzie poczekasz na pomoc.
Jeśli musisz kontynuować jazdę, wyłącz wszystkie odbiorniki elektryczne, które nie są potrzebne w samochodzie, i skieruj się do najbliższego warsztatu. Być może problem leży w luźnym pasku lub klemie akumulatora. Zobacz, czy połączenie alternatora z urządzeniem zasilającym jest na swoim miejscu. Istnieje możliwość, że awaria zostanie szybko usunięta.
Najczęstsze przyczyny awarii ładowania.
Jedną z głównych przyczyn może być uszkodzenie regulatora i płyta diodowej. Niepoprawne podłączenie przewodów akumulatora sprawia, że napięcie nie jest stałe, zmienia się i w efekcie może doprowadzić do przepalenia diod prostownika i zniszczenia regulatora. W niektórych przypadkach może dojść do spalenia samego regulatora. Wówczas prawdopodobną przyczyną usterki może być zalanie. Woda, olej lub inny płyn eksploatacyjny, który wyciekał z przewodów pod maską, dostał się w nieodpowiednie miejsce i wywołał spięcie.
Inną realną usterką może być awaria uzwojonego stojana. W tym miejscu warto podkreślić, że stojan to specjalny element alternatora, w którym wytwarzany jest prąd. Często przy zbyt dużym obciążeniu może dojść do przegrzania.
Ostatnią możliwą opcją jest zerwanie paska od alternatora. Przerwany pasek napędzający, który odpowiada za działanie alternatora, sprawia, że prąd nie płynie do akumulatora i w efekcie nie ma ładowania. Jeśli problem leży w samym pasku, to wystarczy jego wymiana. Jednak czasami problemem jest uszkodzenie mechaniczne któregoś z elementów układu, na przykład na wale korbowym. W takiej sytuacji konieczna będzie wymiana alternatora czy innych podzespołów.
Koszt wykonania tej usługi waha się w granicach od 10 do nawet 700 złotych. Należy pamiętać, że na ostateczną cenę usługi wpływa wiele czynników m.in.: marka i model auta, poziom skomplikowania czynności i lokalizacja podzespołów wymagających wymiany lub naprawy. W tym miejscu apelujemy do wszystkich zmotoryzowanych o to, abyście dbali o akumulator i nie lekceważyli zapalającej się kontrolki.
Kontrolka informuje nas o tym, że skończyło się ładowanie. Nie zawsze będzie to awaria samego urządzenia zasilającego czy jego rozładowanie. Bardzo często przyczyna będzie zupełnie inna. Warto wtedy wiedzieć jak się zachować i jak w przyszłości zminimalizować ryzyko występującej awarii.
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
Oliwia Bieniuk opublikowała gorące nagranie w bikini. Fani nie mogli oderwać wzroku
Rafał Brzozowski zaliczył wpadkę w "The Voice Senior". Prezenter musiał się tłumaczyć
Małgorzata Rozenek i Radosław Majdan zostali wujecznymi dziadkami. Radosne wieści obiegły media
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]