Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Oto samochód dostawczy przyszłości. Polska spółka rusza na podbój motoryzacyjnego świata
Piotr Dutka
Piotr Dutka 03.02.2022 14:43

Oto samochód dostawczy przyszłości. Polska spółka rusza na podbój motoryzacyjnego świata

Innovation AG
Innovation AG

Fabryka elektrycznych vanów na terenie naszego kraju? Wiele wskazuje na to, że taki scenariusz jest bardzo możliwy. Zakończył się kolejny etap rewolucyjnego projektu E-VAN wspieranego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Już wkrótce Polska spółka może wyruszyć na podbój motoryzacyjnego świata.

Postępująca elektryfikacja, a co za tym idzie, rosnąca popularność pojazdów elektrycznych w znaczący sposób wpływa na aktualny rynek motoryzacyjny. Samochody zasilane na prąd to przyszłość, a inwestowanie w branżę EV tylko to potwierdza.

W wyścigu nowoczesnych technologii biorą udział również Polacy.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w zeszłym roku wyłoniło cztery firmy, które przeszły do kluczowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych.

W minioną sobotę 26 stycznia zakończył się drugi etap projektu, a w grze pozostały dwie firmy, mające za zadanie stworzenie dwóch prototypów pojazdów (jeden elektryczny i jeden wodorowy).

Oczywiście przed projektantami niezwykle ciężkie wyzwanie, ponieważ samochody, które zostaną opracowane w ramach projektu, muszą spełniać kilka podstawowych wymogów.

Stworzone pojazdy muszą mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km (w przypadku auta na baterie) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym – FCEV).

Innovation AG

Co ciekawe, spółka Innovation AG, która zdołała wygrać konkurs, zapowiedziała, że ich projekt jest w stanie pokonać na jednym ładowaniu znacznie większy dystans niż ten, który jest wymagany przez NCBiR.

Warto podkreślić, że Innovation AGto spółka, która od kilka lat pracuje nad rozwojem pojazdów elektrycznych. Swoje działania wykonuje w ramach Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej. 

1 lutego bieżącego roku, złożono niezbędną dokumentację, potwierdzają wcześniejsze założenia spółki. Projekt ze Zgorzelca zakłada wykorzystanie 5 tysięcy części. Warto nadmienić, że aż 2/3 z nich pochodzi od polskich dostawców.

Innovation AG

Koncepcja E-Vana zakłada, że będzie to niezwykle nowoczesny pojazd wyposażony w wiele rewolucyjnych, aczkolwiek intuicyjnych systemów. Mowa o m.in. jednym z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym, a także interesującym systemie kinetycznego odzyskiwania energii. 

Polski projekt zakłada również, że masa pojazdu nie będzie zbyt duża. Wszystko dzięki wykorzystaniu nowoczesnych kompozytów węglowych, przez co w finalnym rozrachunku waga E-Vana ma wynosić jedynie 2,3 tony.

- E-VAN zaprojektowany przez Innovation AG to aż w 70% na tzw. „local content”. Warto to podkreślić, ponieważ w odróżnieniu od innych pomysłów na narodowy samochód elektryczny, nasz ma szansę być faktycznie polską konstrukcją. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem.  Można powiedzieć, że polski startup z tłem rajdowym i klastrowym, przy wsparciu NCBiR, stworzył projekt gotowy do komercjalizacji. Przeprowadziliśmy szereg testów i badań głównych technologii, które pozwolą na budowę fabryki opartej o polską myśl techniczną. W przypadku E-VANA proces postępuje znacznie szybciej niż przy Izerze. Dodam, że Innovation AG ma już za sobą wiele projektów związanych z elektromobilnością i ekoknowersją, realizowanych dla rynkowych potentatów. Nasze pojazdy przejechały już setki tysięcy kilometrów. - komentuje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.

Innovation AG

Dokładnie nie wiadomo, kiedy pojazd pojawi się na publicznych trasach. Mimo wszystko warto śledzić poczynania zgorzeleckiej spółki i wyczekiwać finalnego efektu szeroko zakrojonych prac.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Źródło: Klastry.org.pl