Wpadka Biedronki. W ten sposób klienci są wprowadzani w błąd
Popularne sklepy sięgają po różne nieczyste zagrywki w stosunku do klientów. Coraz częściej stosowany jest tzw. downsizing, polegający na celowym zmniejszaniu wag lub ilości produktów w opakowaniu. Biedronka pokusiła się jednak o inne rozwiązanie. Cena popularnego artykułu przedstawiona jako promocyjna, w rzeczywistości okazała się wcale nią nie być. Nieuczciwe działanie popularnej sieci wykryte zostało dzięki dyrektywie omnibus.
Biedronka wprowadza w błąd klientów
Opisywany przypadek dotyczy najnowszej oferty Biedronki , a konkretnie ryżu białego, długoziarnistego Supreme 4x150g. Popularna sieć oferuje klientom produkt w cenie 2,99 zł, a więc rzekomo o 21% taniej.
Zgodnie z dyrektywą omnibus poniżej grafiki widnieje jednak dopisek dotyczący najniższej ceny artykułu z 30 dni przed obniżką. Jak się okazuje, wynosiła ona dokładnie tyle samo - 2,99 zł. Promocja wynosi więc całe 0%…
Na czym polega dyrektywa omnibus?
Ustawa wprowadzająca do polskiego porządku prawnego dyrektywę omnibus zaczęła obowiązywać od początku 2023 roku. Dyrektywa ma chronić prawa konsumentów, a dla przedsiębiorców jest równoznaczna z ograniczeniami i obowiązkami. Przyniosła ona wiele zmian, m.in. w zakresie obowiązków informacyjnych, organizacji i reklamowania wyprzedaży, czy też posługiwania się opiniami o produktach.
Transparentność rzekomych "promocji"
Dyrektywa omnibus oznacza dla sklepów koniec z manipulowaniem cenami przy promocjach . Popularne sieci nie będą mogły też swobodnie stosować pozornych obniżek, które polegają na zmniejszeniu ceny wcześniej odpowiednio podniesionej . Nowe przepisy wprowadzają kluczowe zmiany w kontekście uwidaczniania cen w przypadku zastosowania obniżek.
W każdym przypadku obok informacji o obniżonej cenie musi zostać również przedstawiona informacja o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki . Jeśli dany towar lub usługa zostały wprowadzone do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, konieczne będzie podanie informacji o ich najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia startu sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Źródło: biedronka.pl/business.trustedshops.pl