Właściciele mieszkań będą mieli nowy obowiązek. Przepisy już niebawem wejdą w życie
Wielkimi krokami zbliża się piątek 28 kwietnia, czyli data, z którą w życie wejdą znowelizowane przepisy dotyczące sprzedaży lub wynajmu mieszkania albo budynku. W myśl nowych regulacji, mających zwiększyć skuteczność dotychczasowych norm, absolutnie konieczne stanie się sporządzanie i przekazywanie świadectw charakterystyki energetycznej. W innym wypadku czekają nas surowe konsekwencje. Sprawdź, co warto wiedzieć.
Nowe przepisy dot. świadectw charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej nie powinno być niczym odkrywczym dla osób, które już teraz sprzedają lub wynajmują mieszkanie albo budynek. Obecne prawo od jakiegoś czasu stawia wymóg jego sporządzania podczas sprzedaży czy też najmu nieruchomości, w praktyce jednak mało kto zaprząta sobie nim głowę. Od piątku, 28 kwietnia wszystko ulegnie zmianie.
Dokument określający zapotrzebowanie na energię w związku z użytkowaniem budynku lub jego części już za kilka dni będzie absolutną koniecznością, gdyż tego właśnie wymagają od nas unijne przepisy . Zgodnie z nimi, przy okazji wznoszenia, sprzedaży lub wynajmu budynków świadectwo lub jego kopia mają być przekazywane ewentualnemu nowemu najemcy albo kupującemu .
Na ignorantów czekają surowe kary
Przyjęta nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i Prawa budowlanego głosi, że nabywca lub najemca nie będzie już mógł zrzec się prawa do otrzymania świadectwa energetycznego , a właściciel lub zarządca nieruchomości (oraz osoba ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu lub spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu) będzie musiał przekazać dokument przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy sprzedaży lub przy zawarciu umowy najmu.
Wiele osób zachodzi pewnie teraz w głowę, jak egzekwowane będzie nowe prawo . Otóż na niewywiązujących się ze swoich obowiązków czekać mają surowe kary grzywny.
Resort rozwoju zaznacza przy tym, że świadectwo nie będzie wymagane tylko wówczas, gdy istniejący budynek lub lokal będzie wykorzystywany na własny użytek . Jeżeli jednak choćby jego część przeznaczona zostanie na sprzedaż lub wynajem, nie wywiniemy się od powinności.
Nowe przepisy przewidują również możliwość wystąpienia do spółdzielni mieszkaniowej o nieodpłatne udostępnienie kopii świadectwa charakterystyki energetycznej lub dokumentacji technicznej budynku, co może pomóc w przygotowaniu dokumentu dla poszczególnych lokali.
Wielkie zmiany nie tylko w teorii
W praktyce, od piątku w każdym ogłoszeniu o sprzedaży lub najmie koniecznie trzeba będzie podawać informacje z dokumentu (jeśli takowy istnieje), takie jak: wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową, nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową, a także jednostkową wielkość emisji CO2.
Jeżeli chodzi o nowe budynki, świadectwo będzie trzeba dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. - Nie dotyczy to jednak budynków mieszkalnych o powierzchni zabudowy do 70 m kw., wybudowanych dla zaspokojenia własnych celów mieszkaniowyc h - podaje TVN24 BiS.
Oprócz tego dokument musi być umieszczony w widocznym miejscu w budynkach o powierzchni użytkowej powyżej 500 m kw., w których świadczy się usługi dla ludności i tych budowlach, których powierzchnia użytkowa przekracza 250 m kw., gdzie obsługiwani są interesanci, zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę lub organy administracji publicznej.
Wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw można sprawdzić pod adresem: https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych. Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia sporządzenia.
Źródło: TVN24 BiS