Wyszukaj w serwisie
Goniec.pl > Fakty > Nowy taryfikator jest nieskuteczny? Yanosik ujawnił szczegółowe dane
Piotr Dutka
Piotr Dutka 08.02.2022 14:48

Nowy taryfikator jest nieskuteczny? Yanosik ujawnił szczegółowe dane

policjones
Policja.gov.pl

Wraz z początkiem roku 2022 w życie wszedł nowy, a zarazem rygorystyczny taryfikator mandatów. Miał w skuteczny sposób ograniczyć liczbę piratów drogowych, a stawki potencjalnych mandatów miały zmniejszyć prędkości osiągane na publicznych trasach. Yanosik zebrał szczegółowe dane i ujawnił zaskakujące informacje.

Nowy taryfikator jest z nami już od ponad miesiąca i każdego dnia można przeczytać, że kolejny pirat drogowy został ukarany w bardzo surowy sposób. Drakoński mandat, a także utrata prawa jazdy to bardzo częsty finał drogowego szaleństwa.

Głównym celem nowego systemu karania kierowców jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa na publicznych trasach. Nie od dziś wiadomo, że nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn fatalnych incydentów drogowych.

Analitycy pracujący dla popularnego serwisu Yanosik zebrali wszelkie dane i doszli do zaskakujących wniosków. Czy skuteczność nowego taryfikatora rzeczywiście jest aż tak wysoka?

- Porównaliśmy średnie prędkości jazdy kierowców w styczniu 2021 roku ze styczniem 2022 roku i rozdzieliliśmy je na obszar zabudowany i niezabudowany. Okazuje się, że w ubiegłym roku kierowcy jeździli wolniej na polskich drogach, aniżeli w tym roku. Jednak są to niewielkie różnice, które wynoszą 1-2 km/h - przekazała Julia Langa, pracująca dla Yanosik.

Średnia prędkość osiągana przez kierowców w terenie zabudowanym w styczniu ubiegłego roku wynosiła 41 km/h. W analogicznym okresie 2022 kierujący poruszali się średnio z prędkością 40 km/h.

W przypadku terenu niezabudowanego sytuacja była zupełnie inna. W 2021 średnia prędkość wynosiła 76 km/h, z kolei w bieżącym roku wzrosła do 78 km/h.

Jak można się domyślać, prędkość jazdy jest uzależniona od rodzaju drogi. Jest to pochodną faktu, że każdy rodzaj dróg ma nałożone zupełnie inne limity prędkości.

Dla pojazdów osobowych są to:

● Autostrady - 140 km/h ● Drogi ekspresowe jednojezdniowe - 100 km/h ● Drogi ekspresowe dwujezdniowe - 120 km/h ● Drogi krajowe w terenie niezabudowanym - 90 km/h ● Droga dwujezdniowa poza obszarem zabudowanym – 100 km/h ● Drogi krajowe na obszarze zabudowanym - 50 km/h ● Strefa zamieszkania – 20 km/h

Analitycy znów zebrali niezbędne dane i opublikowali interesujące wyniki.

W styczniu 2021 roku użytkownicy autostrad poruszali się z prędkością 110 km/h, a w 2022 już 112 km/h. Wzrost odnotowano również na drogach ekspresowych, gdzie zmotoryzowani osiągali średnią prędkość odpowiednio 105 km/h w 2021 oraz 108 km/h w 2022. Jak można zauważyć, takie wartości wskazują, że kierujący zmieścili się w dozwolonych ramach.

Yanosik.pl

- Niewielkie przekroczenia prędkości są widoczne w średnich prędkościach jazdy na obszarze niezabudowanym i drogach krajowych na obszarze zabudowanym - podkreśla Julia Langa, Yanosik.

Dane zebrane z serwisu Yanosik sugerują, że kierowcy w obawie przed wysokim mandatem ściągnęli nogi z gazu.

- Zebraliśmy dane udziału przekroczeń prędkości na obszarze zabudowanym i niezabudowanym z całego stycznia w 2021 roku oraz w tym roku. Widoczna jest znaczna poprawa w zachowaniu kierowców, którzy w tym roku zachowują prawidłową prędkość jazdy na obszarze zabudowanym o 3% bardziej niż w ubiegłym roku. Z kolei na obszarze niezabudowanym z odpowiednią prędkością jeździ o 1,1% więcej kierowców, niż w ubiegłym roku - komentuje Julia Langa, Yanosik

Co ciekawe, największy procent przekroczeń prędkości zawiera się w przedziale do 10 km/h. W bieżącym roku na takowe przekroczenie prędkości decyduje się o 1,2% więcej zmotoryzowanych niż przed rokiem.

Yanosik.pl

Prędkość w pięciu największych miastach może zaskoczyć niejednego. Kierowcy nie przekraczają 35 km/h.

Twórcy aplikacji Yanosik nie mogli nie przeanalizować wyników dotyczących jazdy w mieście. Co ciekawe, w żadnym z pięciu największych miast w kraju kierowcy nie przekraczają wyżej wspomnianej granicy.

Jak wskazują pracownicy Yanosika, na taki stan rzeczy wpływ ma w głównej mierze wpływ infrastruktura miejska, liczba świateł oraz przejść dla pieszych, a co najważniejsze, natężenie ruchu.

Yanosik.pl

Jak się okazuje, nowy taryfikator w pewnym stopniu spełnia swoją rolę, skutecznie studząc zapędy nieodpowiedzialnych kierujących. Większość z nich stosuje się do obwiązujących przepisów, chcąc uniknąć srogiej kary, a w dobitny sposób potwierdzają to oficjalne dane zebrane przez serwis Yanosik.pl.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres [email protected]

Źródło: Yanosik.pl