Goniec.pl Motoryzacja Za to wykroczenie zapłacisz nawet 3000 zł. Policja sprawdza opony
Photo by Daniel Morton on Unsplash

Za to wykroczenie zapłacisz nawet 3000 zł. Policja sprawdza opony

29 marca 2022
Autor tekstu: Piotr Szczurowski

Wiele czynników wpływa na ogólne bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Najważniejszym z nich jest trzeźwy kierowca i dobry stan techniczny - w połączeniu z dobrym ogumieniem. To opony są odpowiedzialne za przyczepność, drogę hamowania i są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią.

Wielu kierowców zdaje się o tym zapominać i wymienia ogumienie wtedy, gdy jest to konieczne - często wybierając tanie produkty o wątpliwej jakości. To błąd! Na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać. Kierowcy, którzy marginalizują znaczenie opon, stanowią zagrożenie dla siebie i innych uczestników dróg - to dlatego policjanci coraz częściej skrupulatnie sprawdzają stan ogumienia w kontrolowanych pojazdach.

Jak wynika z raportów policji dotyczących wypadków drogowych, średnio aż 17 proc. pojazdów biorących udział w zdarzeniach ma nieprawidłowe lub niesprawne ogumienie. Skala zjawiska jest na tyle duża, że funkcjonariusze coraz częściej przyglądają się oponom podczas rutynowej kontroli. Wykrycie nieprawidłowości może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a nawet karą pieniężną.

Warto przy tym zaznaczyć, że wraz z wejściem w życie nowego taryfikatora, maksymalna kwota za „wykroczenie przeciwko innym przepisom” została podniesiona z 500 do 3000 zł. Zgodnie z art. 97 k.w., znamiona wspomnianego wykroczenia wypełnia również niewłaściwy stan pojazdu.

Zdiagnozowanie problemów z ogumieniem wcale nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Wystarczy np. porównanie rozmiarów opon i rzeźby bieżnika kół tej samej osi. Wyjątkiem pozwalającym na jazdę z innym kołem jest np. przebita opona - nawet wtedy jednak powinniśmy pokazać policjantowi oryginalne koło, które zastąpiliśmy zapasowym.

Zdarza się również, że funkcjonariusze sprawdzają głębokość bieżnika. Minimalna wartość dopuszczana prawem to 1,6 mm lub do wskaźnika zużycia, jeśli producent opon założył wyższą wartość. Policjanci mogą jednak też zwrócić uwagę na fizyczne uszkodzenia opon, pęknięcia lub datę produkcji - to ważne, ponieważ opona (nawet nieużywana) ma swój „termin przydatności".

Takie przypadki zdarzają się niezwykle rzadko, ale policjant może też zakwestionować właściwości ogumienia. W Polsce zakazane jest np. poruszanie się na oponach z kolcami. Nie każda opona ma też homologację drogową, warunkującą dopuszczenie do użytku na publicznych drogach.

Artykuły polecane przez redakcję Moto Goniec.pl:

Źródło: o2.pl

Obserwuj nas w
autor
Piotr Szczurowski

Od najmłodszych lat zainteresowany głównie motoryzacją. Od kilkunastu lat codziennie sprawdzam co nowego w branży - od lat na bieżąco.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@goniec.pl
non-fiction wiadomości finanse technologia zdrowie rozrywka sport