Kiedy zmienić opony na letnie? Podpowiadamy, kiedy jest właściwy moment
Według niepisanych zasad na letnich oponach należy jeździć, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza - dlatego najrozsądniej jest czekać ze zmianą, aż pogoda się ustabilizuje. Nie warto podejmować tej decyzji pod wpływem dwóch/trzech cieplejszych dni. Zanim umówimy się na zmianę ogumienia, sugerujemy sprawdzić długoterminową prognozę pogody. Jeśli najbliższe tygodnie mają być już względnie ciepłe - wiemy, że to „ten moment".
Wyobraźmy sobie sytuację, w której nocą w lutym temperatura spada do blisko 0 stopni i należałoby jechać jeszcze na „zimówkach"... podczas gdy w południe mamy 12 stopni i już wypadałoby jechać na letnich.
Decyzja o zmianie ma wpływ nie tylko na nasze bezpieczeństwo, ale również i na żywotność opon. Podejmując ją świadomie mamy większe szanse uniknięcia niemiłej niespodzianki i przedwczesnych inwestycji w nowy zestaw gum.
Dodatkowo opony zimowe przystosowane są do pracy w warunkach, gdy na drodze może znajdować się śnieg - nie woda. Dlatego są bardziej podatne na aquaplaning i w trakcie deszczu zapewniają zdecydowanie gorszą przyczepność i sterowność. Zapomnijmy też o wynalazkach w postaci opon całorocznych. W naszym kraju różnica między warunkami panującymi latem i zimą jest wyraźna i takie ogumienie w każdych warunkach jest najwyżej przeciętne. Możemy je polecić jedynie właścicielom klasyków, które na ulice wyjeżdżają tylko, gdy jest względnie ciepło i sucho.
Moment zmiany opon z zimowych na letnie i na odwrót zawsze sprawia sporo problemów. Jest on bowiem zależny od warunków atmosferycznych i to one decydują która opona w danej chwili lepiej się sprawdzi. Żeby było trudniej, na przełomie pór roku warunki potrafią być bardzo różne.
W idealnym świecie opony należałoby zmieniać nawet kilka/kilkanaście razy w ciągu roku. Dlaczego? Przede wszystkim między bajki należy włożyć przeświadczenie, że opony zimowe służą do jazdy po śniegu a letnie po suchym asfalcie.
Oba rodzaje ogumienia, poza bieżnikiem, różnią się mieszanką gumy, z której zostały stworzone. Przy niskich temperaturach letnie opony są zbyt twarde, co wpływa negatywnie na ich parametry. W drugą stronę podobnie - zimowe opony, gdy jest zbyt ciepło, stają się zbyt miękkie.
Artykuły polecane przez redakcję Moto Goniec.pl:
-
Zaparowane szyby są dla ciebie utrapieniem. Problem można rozwiązać za pomocą kilku trików
-
Skarbówka dowie się, ile kosztuje twój samochód i sięgnie po pieniądze
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec.pl
Źródło: zdrogi.pl