Już wkrótce listonosze zapukają do drzwi milionów Polaków, niosą złe wieści. Wręczą ważne pismo
W teorii 15 marca minął termin opłacania podatku od nieruchomości lub jego pierwszej transzy. W praktyce gminy wysyłają podatnikom informacje o opłacie już po upływie tej daty. Tłumaczymy, ile czasu zostaje na zapłatę w takiej sytuacji.
Już wkrótce listonosze dostarczą ważne pismo
Teoretycznie początek roku to czas płacenia podatku od nieruchomości. W praktyce gminy nie wyrabiają się w przewidzianym terminie i cała procedura opóźnia się nawet o kilka miesięcy. Tłumaczymy kto, ile i kiedy będzie musiał zapłacić. W szczególności dotyczy to osób, które pismo od samorządów otrzymają już po terminie 15 marca.
Do zapłaty podatku od nieruchomości zobowiązani są: właściciele , użytkownicy wieczyści gruntów , będących własnością publiczną (państwową lub samorządową), posiadacze samoistni (osoby używające gruntów jak właściciel, choć nimi nie są), a także posiadacze mienia publicznego na podstawie zawartej umowy lub bez takiej umowy.
Warto podkreślić, że podatek uiszczany jest za: grunty, które nie są gruntami rolnymi lub lasem , budynek oraz mieszkanie lub lokal użytkowy , które są wyodrębnione prawnie, czyli mają księgę wieczystą.
Kiedy i ile zapłacić?
W przypadku nowej nieruchomości niezbędna będzie wizyta w urzędzie z drukiem IN-1 . W takiej sytuacji dokument musi zostać złożony w terminie do 14 dni od dnia, gdy : kupujesz nieruchomość, zaczynasz korzystać z niej jako właściciel, zyskujesz prawo użytkowania wieczystego, zmienia się wysokość podatku.
Jeśli budowa domu nie została zakończona, trwa jego rozbudowa lub osoby korzystają z niego przed wykończeniem, podatek zapłacą dopiero w przyszłym roku . Druk informacji o nieruchomości należy złożyć do 15 stycznia przyszłego roku.
Jeśli w kolejnych latach osoby mają ten sam dom, to samo mieszkanie lub tę samą działkę, składanie informacji nie jest wymagane.
W takim przypadku gmina wysyła list, określający wysokość podatku od nieruchomości. Na stawkę wpływa powierzchnia gruntów i budynków lub ich części oraz stawka podatku, która obowiązuje w danej gminie. Jeśli roczny podatek będzie niższy od 9,80 zł, decyzja nie zostanie wysłana i podatku nie trzeba będzie płacić.
Dla osób, w których przypadku należność przekracza 100 zł, przewidziano cztery terminy w czterech ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września, a także 15 listopada . Gdy podatek za dany rok jest mniejszy niż 100 zł, należy zapłacić całość w terminie płatności pierwszej raty.
Co w razie wysyłki po terminie pierwszej raty?
Problem, o czym pisaliśmy na wstępie, pojawia się, gdy gminy nie wyrabiają się z wysyłką przed 15 marca. Taka sytuacja przewidziana jest jednak przez prawo. W przypadku otrzymania decyzji po terminie płatności raty trzeba zapłacić ją w ciągu 14 dni od odebrania decyzji. Gmina nie może skrócić tego czasu. Podatek zapłacić można: w kasie gminy, przelewem na konto gminy oraz u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta).
Źródło: businessinsider.com.pl