NIK negatywnie oceniła wykonanie budżetu przez rząd. To pierwszy taki przypadek
Co roku Najwyższa Izba Kontroli przygotowuje dla Sejmu raport dotyczący wykonania budżetu państwa oraz założeń polityki pieniężnej. Dokument ten jest również opiniowany przez NIK, a na podstawie tej oceny Sejm udziela rządowi absolutorium. Kolegium pierwszy raz (biorąc pod uwagę okres od 1989 roku) nie wyraziło pozytywnej opinii w kwestii absolutorium dla rządu.
Dlaczego raport NIK jest ważny i czym jest absolutorium?
Najwyższa Izba Kontroli co roku przygotowuje “Analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej”, którą przedkłada Sejmowi i dołącza swoją opinię, na podstawie której izba niższa parlamentu udziela rządowi absolutorium. Oznacza ono, że posłowie nie mają istotnych zastrzeżeń do działalności Rady Ministrów w kwestii realizacji budżetu państwa. Nieudzielenie przez Sejm absolutorium może skutkować dymisją rządu, jednak przepisy konstytucji nie zawierają tego wymogu.
Pierwszy raz rządowi wydano negatywną opinię
Okazuje się, że Zjednoczona Prawica może mieć kłopoty. Kolegium NIK pierwszy raz w historii (biorąc pod uwagę okres od 1989 roku) nie wyraziło pozytywnej opinii w kwestii absolutorium dla rządu, zaś kierunek zmian, które wprowadził rząd w finansach publicznych, uznaje za negatywne.
W poprzednich latach NIK, pomimo zgłaszania uwag w kwestiach budżetowych, zawsze wydawał rządom pozytywną opinię. Tym razem stało się inaczej, kontrolerzy NIK wypunktowali całą listę uchybień i złych praktyk, których dopuszcza się rząd Zjednoczonej Prawicy.
NIK bezlitośna dla posunięć rządu Zjednoczonej Prawicy
Zapisy raportu za ubiegły rok są wielce krytyczne. - Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia kierunki zmian w systemie finansów publicznych, w wyniku których gospodarka finansowa państwa prowadzona jest w znacznej części poza budżetem państwa i z pominięciem rygorów właściwych dla tego budżetu. Ustawa budżetowa, w tym przede wszystkim budżet państwa, przestaje pełnić funkcję podstawowego aktu zarządzania finansami państwa - napisano w analizie NIK.
Najwyższa Izba Kontroli uważa, że skala procederu nieprzejrzystości finansów jest ogromna. Wystarczy wspomnieć, że na koniec 2022 roku odnotowano rekordową różnicę w wysokości 302,6 mld zł pomiędzy długiem publicznym obliczanym zgodnie z metodologią unijną a tym, który był ustalany według zasad krajowych. Taka sytuacja pozwoliła rządowi na wydawanie tych środków bez kontroli parlamentu.
Źródło: money.pl