Groźny incydent na S8. Martwy punkt przesądził o karambolu
Chwila nieuwagi, a także brak odpowiedniej koncentracji przesądziły o poważnym incydencie, do którego doszło na jednym z odcinków drogi ekspresowej numer 8 w okolicach Warszawy. Kierujący TIR-em chciał zmienić pas ruchu, jednak zrobił to w tak niesprzyjających okolicznościach, że doprowadził do groźnego karambolu.
Na materiale wideo zarejestrowanym przez jednego ze świadków zdarzenia bardzo dobrze widać, że kierujący TIR-em w pewnym momencie chciał zmienić pas ruchu. Niestety, ale nie zwrócił uwagi, czy może przeprowadzić manewr w bezpieczny, a co najważniejsze bezkolizyjny sposób.
W momencie skrętu, na prawym pasie znajdowało się osobowe volvo, które było w martwym punkcie, przez co kierowca zawodowy nie mógł dostrzec potencjalnego zagrożenia.
Finał tego zdarzenia był naprawdę groźny. Doszło do zderzenia trzech pojazdów.
Uderzenie w tył nadwozia przesądziło o karambolu. Samochód wpadł w niekontrolowany poślizg i wjechał w Citroena Xsarę Picasso znajdującego się na lewym pasie.
Niestety, ale siła uderzenia była tak duża, że francuska osobówka uderzyła w bariery energochłonne, a szwedzkie kombi wbiło się w naczepę TIR-a.
Czym jest martwy punkt i jak można bronić się przed potencjalnym wypadkiem?
Martwa strefa jest prawdziwą zmorą wielu kierowców, a także bezpośrednią przyczyną wielu groźnych wypadków.
W skrócie jest to obszar wokół samochodu, który jest niewidoczny dla kierującego zarówno w lusterkach bocznych, jak i wstecznym.
Martwy punkt jest szczególnie groźny podczas jazdy trasami szybkiego ruchu, a także autostradami, gdzie zmotoryzowani osiągają niebagatelne prędkości.
W dzisiejszych czasach wielu producentów oferuje specjalne systemy, które mają wyeliminować ten poważny problem. Warto jednak zaznaczyć, że w sporej ilości przypadków są one traktowane jako wyposażenie dodatkowe.
W większości samochodów system ostrzegający o obiektach w martwym polu informuje o nich za pomocą specjalnej lampki ostrzegawczej umieszczonej na lusterku.
W przypadku braku takiego systemu najskuteczniejszą opcją jest odpowiednie ustawienie lusterek. Boczne powinny jedynie minimalnie obejmować obrys pojazdu, z kolei środkowe powinno ukazywać widok za autem, a także w niewielkiej części tylną prawą stronę za pojazdem.
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
-
Borys Budka chce w Sejmie alkomatów. Jasno określił, kto miałby być nimi badany
-
Ochłodzenie relacji Nowogrodzkiej z Pałacem Prezydenckim. Poseł ujawnia
-
Ewa Krawczyk zakończy konflikt z Krzysztofem Juniorem? Chce pojednania
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec.pl
Źródło:
Polscy Kierowcy