Gigantyczna kara dla Canal+. UOKiK potwierdził nieprawidłowości: klienci byli wprowadzani w błąd
Ogromna kara pieniężna dla Canal+. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, iż klienci byli wprowadzani w błąd. UOKiK wskazał, że Canal+ Polska musi zapłacić 46 mln zł kary. Powodem były rozmowy z konsultantami, gdzie dochodziło do nieświadomego zawierania umowy równoległej. Wyjaśniamy szczegóły tej sprawy.
Canal+ z gigantyczną karą od UOKiK
Pieniądze, jakie zapłacić będzie musiał Canal+ Polska są ogromne. 46 milionów złotych kary w związku z praktykami, jakimi dopuszczała się firma wobec swoich klientów . Tomasz Chróstny nie miał wątpliwości, iż doszło do wielokrotnego działania na szkodę konsumentów.
Przedmiotem sprawy były rozmowy telefoniczne, jakie odbierały kolejne osoby. Konsultant Canal+ informował klienta, iż ten dostanie darmowy prezent. Nie było to jednak prawdą. Do UOKiK zaczęły napływać lawiny skarg.
Canal+ musi zapłacić 46 milionów złotych
Zamiast bezpłatnego prezentu od Canal+ konsumenci nieświadomie podpisywali równoległą umowę . UOKiK wszedł w posiadanie rozmów konsultantów i klientów. Urzędnicy rozpoczęli analizowanie nagrań. Wniosek był konkretny. Klienci nie wiedzieli o zawarciu umowy do czasu, aż nie musieli za nią zapłacić.
ZOBACZ : Skarbówka wysyła specjalne listy. Jedno zdanie przeraża Polaków, to zapowiedź kontroli
- Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziło ukrywanie rzeczywistego celu rozmowy. Konsultanci CANAL+ dzwonili do abonentów, zapowiadając przyznanie dodatkowego pakietu lub bezpłatnego prezentu, co w rzeczywistości było tylko “przynętą” do zawarcia nowej umowy długoterminowej. Niektórzy konsumenci dopiero po dłuższym czasie zauważali dodatkowe opłaty i zmianę umowy. Pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem, telewizja była udostępniana bezpłatnie. Po upływie okresu bezpłatnego konsument nie miał możliwości rozwiązania umowy i musiał ponosić koszty wynikające z obydwu umów - czytamy w wyjaśnieniu UOKiK na temat wielomilionowej kary dla Canal+.
Klienci byli wprowadzani w błąd
46 milionów złotych kary nie jest przypadkiem . UOKiK wskazał w wyjaśnieniu swojej decyzji, iż konsultanci skłaniali klientów do podjęcia natychmiastowej decyzji stwierdzeniami, że j est to sytuacja wyjątkowa i dodawali, że liczba promocyjnych pakietów na darmową usługę jest limitowana . W nagranych rozmowach ujawniono również zawyżanie cen wyjściowych pakietów nawet o 50 proc.
ZOBACZ : Te filmy i seriale z PRL widział każdy. Wstyd nie znać chociaż połowy odpowiedzi
- Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy. Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone . Podkreślam, że wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta muszą być jawne i uczciwie przedstawione - poinformował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Źródło: uokik