Niepokojące wyniki kontroli UOKiK. Co drugi sklep w Polsce łamie prawo
UOKiK doszedł do bardzo niepokojących wniosków podczas kontroli funkcjonowania sklepów na terenie całej Polski. Okazało się bowiem, że aż u ponad 50 procent sprzedawców poddanych inspekcji wykryto poważne błędy, które dotyczą sposobu, w jaki sklepy informują swoich klientów o cenach produktów. Według Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji część z nich robi to w sposób nieprawidłowy, dezinformując potencjalnych nabywców.
Niepokojące rezultaty inspekcji UOKiK
Według raportu sporządzonego przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji c oraz więcej sklepów w Polsce wprowadza swoich klientów w błąd, podając niewłaściwe informacje dotyczące cen oferowanych przez siebie produktów. Wielokrotnie zdarza się, że cena, którą ostatecznie przychodzi nam zapłacić przy kasie, jest większa od tej, którą sugerowały sklepowe etykiety.
Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2 tysiące sklepów na terenie całej Polski. Celem kontroli było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy przestrzegają prawa, dotyczącego informowania o cenach towarów i usług, a także sposobu, w jaki owe informacje są przedstawiane potencjalnym nabywcom.
[EMBED-244]
- W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe, a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych - napisano w raporcie UOKiK
Rezultaty kontroli, które objęły zarówno sklepy detaliczne, jak i te, należące do sieci handlowych okazały się bardzo niepokojące. Inspektorzy doszukali się nieprawidłowości w ponad połowie ze skontrolowanych placówek.
Kontrola pozwoliła wykryć nieprawidłowości w 607 placówkach detalicznych, 305 sklepach sieci handlowych, 87 lokalach gastronomicznych, 75 przedsiębiorstwach świadczących usługi, 12 myjniach samochodowych, 16 stacjach benzynowych, 8 parkingach, a także 5 placówkach, które zajmowały się działalnością hotelarską. Błędy dotyczyły głównie podania nieprawidłowej ceny produktu lub usługi, lub całkowitego jej braku, tam, gdzie powinna być umieszczona.
Placówki, które dopuściły się niedopatrzeń, będą musiały liczyć się z nałożeniem na nie wysokich kar, które wynikają z przepisów z zakresu informowania o cenach. Dodatkowo prezes UOKiK przypomina, że konsument może domagać się sprzedania mu produktu po takiej cenie, jaka widnieje przy produkcie, nawet gdy przy kasie poinformują go o wyższej.
- Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie - przypomina prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl: