Warszawa. Czy bilety w stolicy zdrożeją? Wszystko przez autobusy elektryczne
Czy warszawiaków czeka podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej? Wszystko na to wskazuje. Winne mają być autobusy elektryczne, które jak się okazuje - są droższe w użytkowaniu od pojazdów spalinowych.
Jak informuje TVP, sekretarz miasta stołecznego Włodzimierz Karpiński, w odpowiedzi na interpelacje radnego Wiktora Klimiuka (PiS), przyznał, że zakup i użytkowanie autobusów elektrycznych jest droższe niż autobusów z silnikiem spalinowym .
- Być może z tego powodu będziemy więcej płacić za bilety – komentuje w rozmowie z PAP radny PiS cytowany przez TVP Info. Z odpowiedzi sekretarza miasta możemy się dowiedzieć, że „Szacunkowy koszt, w przeliczeniu na 1 wozokilometr (za okres 1.11.2020 r. – 31.10.2021 r.), z uwzględnieniem między innymi kosztów: zakupu, amortyzacji, paliwa, napraw i obsługi oraz kosztów stałych spółki wynosi: dla pojazdów zasilanych olejem napędowym – 9,2 zł, dla pojazdów elektrycznych - 11,86 zł. - Jak widać pod względem ekonomicznym nie opłaca się przejście na tabor elektryczny. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski i ludzie z jego otoczenia wspominali, że możliwe będą podwyżki cen biletów. Więc być może z tego powodu, że dokładamy do transportu elektrycznego, będziemy musieli płacić więcej za bilety – powiedział cytowany przez TVP w rozmowie z PAP Wiktor Klimiuk. Radny Prawa i Sprawiedliwości przekazał także swoje wątpliwości, co do tego, czy efekt ekologiczny zakupu i użytkowania taboru elektrycznego wypada na plus w porównaniu z tradycyjnym. – Co do tego są wątpliwości. Czy na przykład składowanie zużytych baterii nie będzie miało poważniejszych negatywnych skutków ekologicznych, a co za tym idzie ekonomicznych w porównaniu z tradycyjną komunikacją – podkreślił.
Żywotność baterii to około 13 lat
Jak podaje TVP, ratusz w odpowiedzi na interpelację wyjaśnił, że „w autobusach przegubowych przewidywana trwałość baterii LTO wynosi około 13 lat, mniej więcej równa trwałości autobusu elektrycznego”. - Gwarancja na te baterie wynosi 7 lat. W autobusach klasy maxi gwarancja na baterie NMC wynosi 6 lat, zaś na baterie LFP 10 lat. Zużycie baterii trakcyjnej w autobusie to zmniejszenie pojemności energetycznej ze 100 proc do 80 proc. Średni wiek taboru autobusowego wykorzystywanego przez MZA wynosi 6,6 lat (...) pojazdy starsze są systematycznie wymieniane na nowe” – wytłumaczył. Według informacji z marca ubiegłego roku, w Warszawie jest użytkowanych 160 autobusów elektrycznych, 145 na gaz i około 1100 na olej napędowy.
CHCESZ Z NAMI WESPRZEĆ WOŚP? TUTAJ MOŻESZ TO ZROBIĆ
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl
-
Grójec. Śmiertelny wypadek na DK50. Zderzenie samochodu dostawczego z TIR-em
-
Warszawa: W oknie życia przy ulicy Hożej odnaleziono niemowlę
-
Warszawa. Abonament na parking tylko z PIT-em. Od lutego zmiany w zasadach SPPN
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Warszawy lub Mazowsza, koniecznie napisz do nas na adres warszawa@goniec.pl
Źródło: Goniec.pl, TVP Info/PAP