W tych sklepach zrobisz zakupy najtaniej. Lider nie oddaje palmy pierwszeństwa
W czasach wciąż wyjątkowo wysokiej inflacji codzienne zakupy Polaków już dawno przestały być przyjemnością i stały się przykrym, zwłaszcza dla portfela, obowiązkiem. Potwierdzają to nie tylko osobiste odczucia klientów, ale także twarde dane, takie jak te zebrane przez ASM Sales Force Agency. Wynika z nich jasno, że w aż 9 na 13 sprawdzonych sieci handlowych ceny produktów wzrosły w porównaniu z majem. Gdzie jest więc najtaniej? I jak przedstawia się sytuacja w ujęciu rocznym?
Inflacja "zjada" nasze dochody
Mimo iż, prezes Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński z dumą opowiada o spadającej inflacji, wciąż jest ona horrendalnie wysoka, a co za tym idzie, produkty w sklepach nie tanieją i długo jeszcze tanieć nie będą.
ASM Sales Force Agency wyjątkowo wyraźnie wskazuje ten niekorzystny dla nas trend w swoim najnowszym badaniu, z którego wynika, że choćby w czerwcu za zakupy płaciliśmy aż o 18,1 proc. więcej niż przed rokiem .
Również ekonomiści nie mają złudzeń, że sytuacja jest więcej niż alarmująca, wskazując jednocześnie, że inflacja mierzona jest zazwyczaj rok do roku, a ceny zaczęły rosnąć już dobre 3 lata temu.
- Gdybyśmy skumulowali te wzrosty, to łączna inflacja wyniosłaby dziś więcej niż 30 procent. Po wyborach w 2024 roku skumulowana inflacja może wynieść nawet 50 procent - tłumaczył ostatnio dr Sławomir Dudek, szef Instytutu Finansów Publicznych, w podcaście Radia ZET.
Auchan, Lidl i Biedronka wciąż najtańsze
Przytoczone wyżej dane to nie wszystko, czego można dowiedzieć ze wspomnianego raportu, bo na jego stronach znajduje się także zestaw zbadanych przez analityków sieci handlowych, wraz ze wskazaniem na tę najtańszą oraz tę, która najbardziej spustoszy nasze portfele.
Cały czas liderem stawki jest Auchan, w którym średni koszt koszyka zakupowego to 241,28 zł, czyli nieco mniej niż w maju br. Na drugim miejscu plasuje się za to Lidl , gdzie za podobne zakupy trzeba już zapłacić o 10,84 zł więcej, a na trzecim popularna Biedronka , droższa o 13,86 zł. Najwięcej kosztować nas mają natomiast zakupy online - o 43 proc. droższe niż w Auchan.
Diametralna zmiana rok do roku
Pytany o komentarz do wyników badania dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, Zbigniew Sierocki, zauważa, że obecna cena podstawowych produktów spożywczych jest wyższa o ponad 50 zł od tej sprzed roku.
- Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20 procent, natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26 procent - wskazuje.
Nikogo nie zdziwi zatem, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach handlowych rocznie ceny poszybowały w górę, przy czym największe podwyżki rdr odnotowano w Netto (28,83 proc.), Carrefourze (25,5 proc.) i Intermarche (25,45 proc.) . W porównaniu z majem z kolei, niechlubne pierwsze miejsce przypadło POLOmarketowi.
Przytłaczające dane ze sklepów
Na koniec rzućmy jeszcze okiem na koszyk bazujący na najniższych cenach produktów spośród wszystkich sieci. Przyjmując najniższe ceny za taki zestaw zapłacilibyśmy 229,26 zł (więcej o 9,64 zł niż w maju), a przyjmując najdroższe - 372,99 zł (spadek o 2,89 zł w porównaniu z majem).
Rocznie daje to wzrost minimalnego koszyka o 19,29 proc., a maksymalnego - o 26,11 proc. Całościowo wartość koszyka zakupowego zwiększyła się zaś o 20,52 proc.
Źródło: Radio ZET, ASM Sales Force Agency