UOKiK po skargach przyjrzało się Orange. Firma zobowiązana do wypłacenia rekompensaty
Orange Polska będzie musiało oddać pieniądze swoim klientom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ogłosił, że firma ma obowiązek zrekompensować poniesione koszty. Jedno kliknięcie zwiększało otrzymywane co miesiąc rachunki.
Klienci Orange Polska są zadowoleni z decyzji podjętej przez UOKiK . Część osób zgłosiła, że operator dodawał do rachunków płatne usługi.
- Otrzymywaliśmy skargi od konsumentów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli za co zostały naliczone opłaty - przekazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. W jaki sposób klienci zgadzali się na płatne usługi? To właśnie sposób wyrażania zgody zaważył na decyzji o konieczności oddania pieniędzy przez Orange.
UOKiK kontrolowało Orange, potwierdzono nieprawidłowości
Część osób była zaskoczona większym niż zazwyczaj rachunkiem. - Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie, przez kliknięcie tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze - relacjonuje Tomasz Chróstny.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Po licznych skargach UOKiK przyjrzał się praktykom Orange i przyznał rację konsumentom. - Orange Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - czytamy w dokumencie.
Lista błędów wskazanych przez UOKiK nie jest krótka. Według urzędników Orange Polska złamało przepisy w następujących kwestiach:
-
naruszania obowiązku czytelnego oznaczania w powiadomieniach wysyłanych na telefony konsumentów przycisku służącego do złożenia zamówienia płatnych usług nietelekomunikacyjnych: „Gdzie jest Dziecko”, „Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza” oraz „Zabezpiecz PESEL” słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty'' lub innym równoważnym sformułowaniem,
-
nieprzekazywaniu konsumentom potwierdzenia warunków zawarcia umowy świadczenia płatnych usług nietelekomunikacyjnych: „Gdzie jest Dziecko”, „Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza”, „Zabezpiecz PESEL”,
-
nieprzekazywaniu konsumentom potwierdzenia warunków zawarcia umowy świadczenia usługi „Zamów z Orange” na trwałym nośniku,
-
udzielania niepełnych odpowiedzi na reklamacje konsumentów , którzy skorzystali z usługi „Zamów z Orange”, poprzez brak merytorycznego odniesienia się do zastrzeżeń konsumentów lub udzielanie niepełnej informacji o tej usłudze i okolicznościach jej świadczenia, co może utrudniać konsumentom prawidłowe korzystanie z tej usługi i dochodzenie roszczeń, a przez to może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.
Klienci Orange dostaną rekompensatę
Decyzja już zapadła. UOKiK wydał decyzję i zobowiązał Orange Polska do tego, by zrekompensowało swoim klientom straty . Niektóre kwoty doliczane do rachunku miały charakter miesięczny, tak było w przypadku opłaty 7,98 zł za dodatkową usługę.
Inne opłaty wskazane w skargach przez klientów Orange wynosiły już jednak 14,99 zł za każdy tydzień. Po czterech tygodniach miesiąca do rachunku doliczone mogło być aż 59,96 zł .
- Operator wypłaci rekompensatę - wyniesie ona podwójną wysokość ceny aktywowanej treści. Dotyczy to byłych i obecnych abonentów - przekazuje UOKiK. Ważny jest jednak fakt, iż konieczne jest złożenie do spółki formalnej reklamacji.
Dodatkowo Orange Polska zostało zobowiązane do tego, by nie stosować już flash SMS-ów , które naraziły klientów na nieplanowane wydatki i nieświadome aktywowanie płatnych usług.
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
-
Ksiądz opowiedział o wizycie u studentek. Chciały flirtować podczas kolędy
-
Ile zarobi Maryla Rodowicz? Kurski już pochwalił się sukcesem
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami z Twojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec.pl