Goniec.pl
Kobieta nie doczekała pomocy

PAWEL SKRABA/AGENCJA SE/East News

Tczew: 75-latka czekała na karetkę kilka godzin. Zmarła zanim przyjechała

10 Maja 2021

Autor tekstu:

Bartłomiej Cieślak

Udostępnij:

Do tragicznej sytuacji doszło w Tczewie 12 marca. 75-letnia kobieta poczuła się źle, ale na karetkę musiała czekać prawie 5 godzin. Niestety, zanim pomoc w końcu nadeszła, pacjentka zmarła mimo prób reanimacji przez ratowników medycznych. W tej sprawie interweniował będzie Rzecznik Praw Pacjenta.

Do zdarzenia doszło 12 marca br. w 75-letnia kobieta z Tczewa nagle źle się poczuła. Rodzina pani Jadwigi bardzo się zaniepokoiła, postanowili więc wezwać karetkę. Okazało się jednak, że pierwszy wolny zespół ratowników medycznych będzie dopiero za kilka godzin.

Informacja wstrząsnęła rodziną, ale ci nie poddawali się. Wnuczka pani Jadwigi chciała w tej sytuacji umówić wizytę w pobliskiej przychodzi, ale tam również nie było wolnych terminów. Zaproponowano jej jedynie teleporadę, a i ona miała odbyć się w ciągu kilku dni.

Ostatecznie karetka przyjechała, ale dopiero 4,5h po pierwszym wezwaniu. W tym czasie pani Jadwiga zdążyła stracić przytomność, a przybyli na miejsce ratownicy mogli jedynie przystąpić do reanimacji kobiety. Ta jednak nie powiodła się i 75-latka zmarła w mieszkaniu.

Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Pacjenta, który po przeanalizowaniu całej sytuacji stwierdził naruszenie praw pacjentki do świadczeń zdrowotnych. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia, a tego w tej sytuacji zupełnie zabrakło, co skończyło się tragicznie.

- Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych. W omawianym przypadku, stan zdrowia Pani Jadwigi nie został zweryfikowany - Centrum nie oceniło, czy w przypadku pacjentki istnieje zagrożenie zdrowia lub życia - stwierdził Rzecznik Praw Pacjenta.

Sytuacja ta została oceniona jako jaskrawe naruszenie praw pacjenta. Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił się do placówki, by zostały w niej opracowane poprawne procedury ustalania kolejności dostępu pacjentów do świadczeń zdrowotnych, by sytuacja nigdy więcej się nie powtórzyła.

Cały personel placówki ma zostać przeszkolony z tych procedur, a lista osób biorących udział w szkoleniu powinna zostać wysłana do Rzecznika Praw Pacjenta. 

- Przychodnia ma 30 dni na poinformowanie Rzecznika Praw Pacjenta o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku w tej sprawie. W przypadku, gdy Rzecznik nie będzie podzielał stanowiska szpitala, zwróci się z wnioskiem do właściwego organu nadrzędnego o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa - napisano w oficjalnym komunikacie.

  • Nie żyje były prezydent Gdańska

  • Aleksandrów Łódzki: dwie osoby nie żyją, dwie trafiły do szpitala po wypadku

  • Chińska rakieta spadła do Oceanu Indyjskiego

Podobne artykuły

Abp Gądecki przeprosił za molestowania w kościele

Wiadomości

Gądecki zaczął przepraszać. Padły słowa o molestowaniu nieletnich

Czytaj więcej >
Lekarz ostrzegł rodziców

Wiadomości

Bardzo niepokojące objawy u dzieci, wcześniej ich nie było. Lekarz ostrzega rodziców

Czytaj więcej >
Parada Równości

Wiadomości

O 15:00 wyruszy Parada Równości w Warszawie. Duże utrudnienia w centrum miasta

Czytaj więcej >
Nie żyje Lucinda Riley

Wiadomości

Polki pokochały jej twórczość. Lucinda Riley zmarła w wieku 55 lat po wieloletniej chorobie

Czytaj więcej >

Wiadomości

Aleksander Kwaśniewski boi się meczu Polska:Hiszpania. Skomentował formę drużyny

Czytaj więcej >
Nie żyje 3-letnia Zuzia z Torunia

Wiadomości

Cała Polska trzymała za nią kciuki. Zuzia zmarła po kilkunastu dniach w szpitalu

Czytaj więcej >