Goniec.pl Wiadomości Reuters: Władimir Putin podpisał ustawę. Setki samolotów wartych majątek zostaną w Rosji
AFP PHOTO/ RIA-NOVOSTI/ POOL / MIKHAIL KLIMENTYEV

Reuters: Władimir Putin podpisał ustawę. Setki samolotów wartych majątek zostaną w Rosji

14 marca 2022
Autor tekstu: Agata Jaroszewska

Decyzja już zapadła, a Władimir Putin złożył podpis pod ustawą dającą rosyjskim przewoźnikom zupełnie nowe prawa. Część firm spoza Rosji będzie liczyć straty w milionach, gdyż flota samolotów może zostać zgodnie z nowym prawem przejęta przez linie lotnicze z Federacji Rosyjskiej.

Agencja Reuters podaje, iż Władimir Putin podpisał ustawę, która daje rosyjskim przewoźnikom specjalne prawo . To jasna odpowiedź na nałożone przez zachód sankcje .

W najbliższych dniach flota samolotów należących do firm rosyjskich może się drastycznie powiększyć . Prezydent Rosji zdecydował bowiem, że dzierżawione dotąd samoloty mogą być przejmowane .

Reuters: Władimir Putin podpisał ustawę, rosyjskie linie lotnicze mogą przejmować zachodnie samoloty

Najnowsza ustawa , która w ekspresowym tempie trafiła na biurko Władimira Putina , wywołuje spore obawy wśród zachodnich firm zajmujących się leasingiem samolotów .

Odcinanie Rosjan od portów morskich i lotniczych oraz zamykanie przestrzeni powietrznej dla rosyjskich samolotów doczekały się odpowiedzi ze strony Władimira Putina . Reuters podał, iż prezydent ustanowił nowe prawo , dzięki któremu rosyjskie linie lotnicze mogą przejmować dzierżawione przez siebie maszyny .

Nowe prawo pozwala na to, by legalnie zarejestrować jako własność samolot , który nie należy do rosyjskiej linii lotniczej . Praktycznie wszystkie zagraniczne samoloty, jakie przebywają obecnie na terenie Rosji, najprawdopodobniej tam zostaną.

Mieli czas do 28 marca, ale Władimir Putin ich ubiegł

Szybki czas procedowania nowej ustawy spowodowany był datą graniczną, jaką otrzymały zachodnie firmy prowadzące swoje biznesu z rosyjskimi liniami lotniczymi . Europejskie władze wskazały bowiem, że dzierżawcy samolotów mają do 28 marca formalnie rozwiązać swoje umowy z rosyjskimi liniami lotniczymi .

Władimir Putin stara się obejść zachodnie sankcje i udowodnić, że to Rosja znalazła się w wygranej pozycji , a nakładane przez kolejne kraje restrykcje nie robią na nim i jego gospodarce większego wrażenia. Straty osiągną niebotyczny pułap .

Setki Airbusów i Boeingów pozostaną w Rosji?

Aeroloft już wcześniej obawiając się, że jego maszyny podzielą los zajmowanych statków oligarchów, zawiesił swoje loty zagraniczne . Leasingowane maszyny odbywały kursy tylko i wyłącznie do Białorusi. Podpis Władimira Putina wiele w tej kwestii zmienia , oczywiście nadal kluczowe jest zamknięcie przestrzeni powietrznej.

Niemniej nowa ustawa mająca oficjalne poparcie prezydenta Rosji to dla rosyjskich linii lotniczych prawdziwy złoty strzał . Mowa bowiem o setkach samolotów Airbus oraz Boeing , które pozostały w rękach rosyjskich przewoźników.

Średnia cena samolotu Airbus to 432,6 mln dolarów. Z kolei chcąc kupić nowego Boeinga , model Dreamliner , należy przygotować "skromne" 206,8 mln dolarów . Jumbo Jet to wydatek rzędu 351,4 mln dolarów .

Już w zeszłym tygodniu agencja Bloomberg wskazywała, że praktycznie wszyscy właściciele samolotów , którzy prowadzili swoje biznesy w Rosji i którzy nie zdążyli do tej pory odzyskać swoich maszyn, muszą pogodzić się, że już ich nie odzyskają .

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Źródło: reuters, businessinsider

Obserwuj nas w
autor
Agata Jaroszewska

Redaktorka portalu Goniec.pl. Studiowałam na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Interesuję się głównie problemami społecznymi oraz zagadnieniami związanymi z kulturą. W swojej pracy skupiam się na nagłaśnianiu ważnych i istotnych spraw w skali lokalnej, a do opisywanych spraw zawsze podchodzę bezstronnie. Moją pasją jest etnologia, szczególnie kwestie związane z kulturowym uwarunkowaniem społeczeństwa oraz dawne wierzenia. Szczególną uwagę przywiązuję do historii mówionej, gdzie nie ma jedynej i słusznej wersji wydarzeń historycznych. Przez trzy lata prowadziłam badania etnograficzne na terenie Ukrainy. Na Huculszczyźnie rozmawiałam ze świadkami historii na temat ich wspomnień o szkołach prowadzonych przez Polaków, czy prześladowaniu grekokatolików w czasie delegalizacji tego Kościoła na tamtejszych terenach.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@goniec.pl
non-fiction wiadomości finanse technologia zdrowie rozrywka sport