NFZ ostrzega przed próbami wyłudzenia danych pacjentów placówek medycznych
W piątek 23 kwietnia na oficjalnej stronie Narodowego Funduszu Zdrowia opublikowano pilne ostrzeżenie dotyczące prób wyłudzania wrażliwych informacji o pacjentach z ośrodków medycznych. Przypomniano, że pracowników obowiązuje ochrona danych osobowych. NFZ ostrzega przed kolejnymi podejrzanymi telefonami wykonywanymi przez oszustów.
Wiadomości o próbach wyłudzania danych pacjentów pojawiły się także w mediach społecznościowych Narodowego Funduszu Zdrowia. Oświadczono, że osoby, które wykonują telefony do placówek medycznych, podają się za kontrolerów zbierających informacje dla departamentu.
Pilne ostrzeżenie Narodowego Funduszu Zdrowia
W swoim komunikacie Narodowy Fundusz Zdrowia przyznał, że do undefinedpaństwowej jednostki organizacyjnej dotarły już pierwsze sygnały, które dają powody do niepokoju. Odnotowano próby wyłudzania informacji wrażliwych pacjentów pod pretekstem przeprowadzania kontroli.
W związku z tym w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie jednostki, że nigdy nie może dojść do sytuacji, w której osoby pracujące z ramienia Departamentu Kontroli NFZ wymagają od świadczeniodawców podania danych osobowych pacjentów podczas rozmowy telefonicznej.
[EMBED-242]
To sygnał dla wszystkich, by w razie otrzymania takiego podejrzanego telefonu nie udzielać żadnych wrażliwych informacji. Warto też poprosić o imię i nazwisko rozmówcy oraz dane służbowe, co może odstraszyć, niektórych oszustów. Należy jednak pamiętać, że mogą przedstawić fałszywą tożsamość.
Narodowy Fundusz Zdrowia reaguje na sygnały
Z informacji przekazanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że każdy, kto spotyka się z sytuacją, podczas której zostanie poproszony o podanie danych w trakcie rozmowy telefonicznej pod pretekstem przeprowadzania kontroli NFZ, powinien taki incydent zgłosić do najbliższego oddziału jednostki organizacyjnej.
NFZ poinformował także, że takie podejrzane telefony powinny być również zgłaszane organom ścigania . Jak przekazano w komunikacie, Narodowy Fundusz Zdrowia rozpoczął już w tej sprawie współpracę ze służbami.
Na koniec instytucja zwróciła się także do pracowników placówek medycznych. Osoby odbierające telefony muszą przede wszystkim pamiętać o obowiązku ochrony danych osobowych pacjentów. Powinni też zachować czujność w związku z pojawieniem się prób ich wyłudzania.
Policja przypomina, że oszuści często podają się za pracowników służb mundurowych oraz innych służb publicznych (np. lekarzy), by wyłudzać wrażliwe informacje czy pieniądze. W takich sytuacjach przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek.
[EMBED-582]
Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:
-
Minister zdrowia podał wstępny termin zniesienia obowiązku noszenia maseczek na świeżym powietrzu
-
Lichtman ujawnił, co stało się na przedostatnim spotkaniu z Krawczykiem. Padła wyjątkowa prośba