Goniec.pl Finanse Kierowcy mogą zarobić nawet do 9 tysięcy złotych
unsplash.com/Emil Kalibradov (zdjęcie ilustracyjne)

Kierowcy mogą zarobić nawet do 9 tysięcy złotych

18 października 2021
Autor tekstu: Mateusz Sidorek

Na polskim rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na kierowców z szerokimi uprawnieniami. Każda osoba, która posiada prawo jazdy łączonej kategorii C+E, może liczyć na wysokie wynagrodzenie, sięgające nawet 9 tys. zł. Mimo atrakcyjnej pensji brakuje chętnych. Eksperci szacują niedobór na poziomie aż 124 tys. miejsc pracy. Podobny problem pojawia się w całej Europie.

Obecnie osoby, które mają prawo jazdy C+E, mogą liczyć na dobrze płatną pracę. Problem jednak w tym, że brakuje zawodowych kierowców. Chociaż zarobki sięgają nawet 9 tys. zł. netto, to branża TSL, która zajmuje się przewozami towarowymi, zgłasza duże trudności w znalezieniu chętnych. W całej Europie niedobór osób z odpowiednimi kwalifikacjami szacuje się na około 400 tys.

Firmy z branży TSL próbują radzić sobie z brakami w kadrach, zatrudniając do pracy zawodowych kierowców ze Wschodu. Według raportu firmy doradczej PwC z 2017 roku w Polsce brakowało 100 tys. pracowników z prawem jazdy wskazanej kategorii . Obecnie sytuacja na rynku stała się jeszcze trudniejsza, co potwierdził Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający w firmie transportowo-spedycyjnej Dartom.

Dane te zostały potwierdzone w raporcie Transport Intelligence. Wyliczono, że w całej Europie brakuje ok. 400 tys. kierowców. Czarną plamą na tej mapie jest Polska, gdzie niedobór kierowców został oszacowany na prawie 124 tys. – powiedział Andrzej Szymański.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pracodawcy nie mogą znaleźć zawodowych kierowców, choć zarobki są atrakcyjne

Według Andrzeja Szymańskiego przyczyny problemów, z jakimi teraz spotykają się pracodawcy, mają podłoże w latach 90. ubiegłego wieku. Dyrektor firmy przypomniał, że po transformacji ustrojowej zniknęła ogromna część szkół zawodowych, w których kształcono kierowców oraz mechaników . Ta grupa zawodowa zaczęła się starzeć, a nowych kandydatów brakuje.

– W tym czasie została również zniesiona obowiązkowa służba wojskowa, która kształciła kolejną grupę kierowców. W kolejnych latach zdobycie prawa jazdy na samochód ciężarowy wiązało się z coraz większymi wymogami i większymi kosztami – wyjaśnił.

– Problem został zauważony zbyt późno, żeby podjąć działania prewencyjne, i teraz możemy już mówić tylko i wyłącznie o gaszeniu pożaru. Sytuację w pewnym stopniu uratowali imigranci z Ukrainy, ale to źródło również jest na wyczerpaniu – dodał.

Dostrzegając wyraźny problem na rynku, firmy zaczęły podnosić wynagrodzenia. Z danych wynika, że zawodowi kierowcy zarabiają od 7 tys. do 9 tys. netto miesięcznie, jeśli podejmują się przewozów międzynarodowych. Działając jedynie na terenie kraju, mogą liczyć natomiast na około 4 tys. zł netto miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że uzyskanie prawa jazdy kategorii C+E nie jest ani łatwe, ani tanie.

Przed uzyskaniem kwalifikacji do pracy trzeba wydać około 10 tys. zł

By otrzymać odpowiednie kwalifikacje i móc rozpocząć pracę jako zawodowy kierowca, trzeba zainwestować niemałe pieniądze. Łączny koszt szkoleń oraz uzyskania wszystkich niezbędnych uprawnień wynosi około 10 tys. zł, co jest ogromną różnicą w porównaniu do tego, ile wydajemy na prawo jazdy kategorii B, czyli na samochód nieprzekraczający 3,5 tony.

– Przed rozpoczęciem pracy trzeba ponieść koszt uzyskania wszystkich uprawnień i szkoleń kierowcy, czyli około 10 tys. zł. Wchodzi w to głównie kurs prawa jazdy kat. C oraz C+E, badania lekarskie, egzaminy państwowe, uzyskanie kwalifikacji i wydanie prawa jazdy – wytłumaczył Kamil Wolański, kierownik działu ekspertów z Grupy Inelo.

Pracodawcy coraz częściej oferują finansowanie kandydatom szkolenia i przygotowywanie ich do zawodu, by uzupełnić braki kadrowe . Nie każdą firmę jednak na to stać. Przedsiębiorcy decydują się też na wysyłanie pracowników na kursy doszkalające. Te natomiast często są już bezpłatne.

– Deficyt kadrowy sprawił, że firmy, które mogą sobie na to pozwolić, zaczęły w zamian za umowy lojalnościowe oferować kandydatom finansowanie lub współfinansowanie procesu uzyskania uprawnień, aby zachęcić ich do pracy właśnie w tej branży, w konkretniej firmie. Istnieje również wiele bezpłatnych kursów dla początkujących kierowców, jak i dla tych, którzy chcą się doszkolić – powiedział Kamil Wolański.

To jednak nie rozwiązuje wszystkich problemów. Eksperci przypominają, że praca zawodowego kierowcy wiąże się ze specyficznym trybem życia, który nie odpowiada wielu osobom – szczególnie tym młodszym . Znaczna część obywateli woli pracę na miejscu, co oferuje choćby rozwijająca się prężnie branża IT.

– Specyfika zawodu powoduje, że jest on nieatrakcyjny dla młodych ludzi. Praca kierowcy wiąże się z rozłąką z domem i niedogodnościami ciągłej podróży służbowej. Młodzi ludzie chcą prowadzić wygodne życie na miejscu – zauważył Andrzej Szymański z firmy Dartom.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami ze swojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec. pl

Źródło: Business Insider

Obserwuj nas w
autor
Mateusz Sidorek

Redaktor portalu Goniec.pl. Interesuje się literaturą, kinem europejskim oraz arthouse’owym i kulturą francuską w każdym wydaniu. Tworzył treści m.in. dla i-D Poland, Noizz, K MAG oraz Hiro.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@goniec.pl
non-fiction wiadomości finanse technologia zdrowie rozrywka sport